Lovforslag om ændring af aflønningsreglerne i lov om finansiel virksomhed

Finanstilsynet har den 12. juli 2016 sendt et lovforslag i høring, der bl.a. indeholder forslag til ændringer af aflønningsreglerne gældende for den finansielle sektor.

De foreslåede ændringer skal bl.a. være med til at implementere den Europæiske Banktilsynsmyndigheds retningslinjer om forsvarlige aflønningspolitikker og ophæve dobbeltreguleringen for forsikringsselskaber, ligesom forslaget indebærer implementering af kravene i CRD IV til forsvarlige lønpolitikker på tværs af koncerner.

I dette nyhedsbrev beskriver vi kort væsentlige dele af de nye forslag til ændringer af aflønningsreglerne i lov om finansiel virksomhed.

Baggrund og overordnede formål med forslaget

De gældende regler om aflønning i lov om finansiel virksomhed har deres oprindelse fra gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/76/EU af 24. november 2010 om ændring af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF for så vidt angår kapitalkrav vedrørende handelsbeholdningen og gensecuritisationer og tilsyn med aflønningspolitikker (CRD III), samt den politiske aftale mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance af 31. august 2010 om forsvarlig aflønningspolitik i den finansielle sektor.

Reglerne om aflønning inden for den finansielle sektor er i dag i det gældende kapitalkravsdirektiv (CRDIV) og en kapitalkravsforordning (CRR).

EU har dog i de seneste år også vedtaget specifikke aflønningsregler for en række andre områder, herunder forsikringsområdet, der er omfattet af den såkaldte Solvens-II forordning. 

I Danmark er forsikringsvirksomheder i dag omfattet af reglerne om aflønning i lov om finansiel virksomhed, hvilket ikke er i overensstemmelse med CRDIV og CRR, der alene omfatter banksektoren. Forsikringsområdet er omfattet af de samme regler som bankerne som følge af den politiske aftale fra august 2010.

Det overordnede formål med aflønningsreglerne er at sikre, at finansielle virksomheder fører en forsvarlig lønpolitik. De ensartede aflønningsregler har til formål at sikre et ensartet beskyttelsesniveau for kunder, indskydere og investorer på tværs af den finansielle sektor og dermed undgå en lønpolitik, der tilskynder overdreven risikoadfærd og som får negativ indvirkning på forsvarlig risikostyring og udgør en risiko for kontrol med enkeltpersoners adfærd.

Med lovforslaget bliver der fremsat forslag til en række nye bestemmelser og ændringer på aflønningsområdet. 

De nye forslag til bestemmelser og ændringer skal bl.a. sikre, at finansielle virksomheder også fremover fører en forsvarlig aflønningspolitik, og at der fortsat i medfør af de politiske aftaler på området gælder ensartede aflønningsregler for hele den finansielle sektor. 

Lovforslaget gennemfører i den forbindelse også dele af UCITS V-direktivet.

Lovforslaget skal endvidere være med til at gennemføre den Europæiske Banktilsynsmyndigheds retningslinjer af 21. december 2015 om forsvarlige aflønningspolitikker udstedt i medfør af CRDIV. 

Nogle af forslagets væsentlige dele

De foreslåede ændringer indebærer bl.a. indførelse af skærpede krav til SIFI’ers tildeling og udbetaling af variabel løn til bestyrelsen og direktionen. Fremover vil en del af den variable løn skulle udskydes i 5 år i stedet for de nugældende 4 år, og en væsentlig del – og ikke som hidtil 50 % - af den variable løn skal tildeles i instrumenter. 

For finansielle virksomheder, der har oprettet aflønningsudvalg, vil der fremover være en række specifikke opgaver, som aflønningsudvalget skal forestå. Dette er bl.a.;

1. rådgive bestyrelsen om lønpolitikken,

2. gennemgå udnævnelse af eksterne rådgivere inden for aflønning,

3. løbende være med til at vurdere processers og systemers tilstrækkelighed, og

4. påse aflønningen af den risikoansvarlige, den complianceansvarlige og den interne revisionschef.

På aflønningsområdet foreslås det endvidere, at forsikringsselskaber og forsikringsholdingvirksomheder udskilles fra aflønningsreglerne i lov om finansiel virksomhed, således at aflønningsreglerne for disse selskaber fremover følger af Solvens II-forordningen og en ny bekendtgørelse om aflønning.

Dette er en væsentlig nyskabelse, og er bl.a. en følge af det uhensigtsmæssige i, at forsikringsselskaber er underlagt dobbeltregulering, dels i lov om finansiel virksomhed og dels reglerne i Solvens II-forordningen.

Erhvervs- og vækstministeren vil få bemyndigelse til at udstede nærmere regler om forsikringsselskabers aflønning af bestyrelse og direktion og væsentlige risikotagere. 

Denne bemyndigelse vil blive anvendt til at udstede en bekendtgørelse, således at forsikringsselskaber fremadrettet alene for så vidt angår aflønning vil skulle forholde sig til reglerne i Solvens II-forordningen og bekendtgørelsen.

Ændringerne indebærer endvidere, at der som led i implementeringen af UCITS V-direktivet vil blive indført særskilte aflønningsregler for selvforvaltende investeringsforeninger i lov om investeringsforeninger mv. Disse regler vil i videst muligt omfang svare til reglerne om aflønning i lov om finansiel virksomhed.

Forslaget indebærer således bl.a., at selvforvaltende investeringsforeninger skal have en skriftlig lønpolitik, der fremmer en sund og effektiv risikostyring, ligesom en investeringsforening med en formue på mere end EUR 1,25 mia., som samtidig har mere end 50 ansatte, skal nedsætte et aflønningsudvalg. Aflønningsudvalget vil blive underlagt samme ansvar og opgavefordeling som foreslået for aflønningsudvalg i lov om finansiel virksomhed.

Den skriftlige lønpolitik skal godkendes af investeringsforeningens generalforsamling. 

Hvis lovforslaget bliver vedtaget, vil der blive indført begrænsninger for brugen af variabel løn for selvforvaltende investeringsforeninger, således at disse bl.a. maksimalt kan tildele variabel løn til bestyrelen og direktionen svarende til 50 % af honoraret hhv. den faste løn og til væsentlige risikotagere svarende til 100 % af den faste grundløn.

Generalforsamlingen kan for væsentlige risikotagere hæve loftet til 200 %.

Lovforslaget enkelte bestemmelser skal træde i kraft den 1. januar 2017. Der gælder dog visse undtagelser for aftaler m.v. indgået før lovens ikrafttræden.

Lund Elmer Sandager følger udviklingen omkring lovforslaget. 

Lund Elmer Sandager rådgiver løbende en række virksomheder omfattet af aflønningsreglerne, og vi faciliterer også et netværk for medarbejdere, der arbejder med aflønningsreglerne i det daglige. 

Hvis du har konkrete spørgsmål eller ønsker yderligere information om aflønningsreglerne i den finansielle sektor, herunder hvis du vil vide mere om detaljerne i de enkelte dele i lovforslaget, er du velkommen til at kontakte juniorpartner og leder af Lund Elmer Sandagers ansættelsesretsafdeling Michael Møller Nielsen på mail mmn@lundelmersandager.dk eller telefon på 40514949. 

Kilde: Forslag til Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love.