Nyheder

Pas på priserne ved markedsføring af fyrværkeri

Publiceret
7 Dec 2017
Det er i strid med markedsføringsloven at reklamere med før- og nu-priser ved salg af fyrværkeri.

Den 29. november indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne for prismarkedsføring og forbyder virksomheder, der handler med fyrværkeri at markedsføre fyrværkeriet med tilbudspriser, der indeholder før- og nu-priser.

De gældende regler bestemmer, at virksomheder kun må markedsføre med tilbud indeholdende før- og nu-priser lovligt, hvis produktet har været på markedet til en ”normalpris” i en nærmere angivet periode. For sæsonvarer er denne periode fastsat til fire uger. Dette skaber et problem for forhandlere af fyrværkeri, da denne vare kun må sælges i perioden fra den 15. december til den 31. december – og dermed en periode på lige over 2 uger.

Markedsføringsloven bestemmer, at erhvervsdrivendes markedsføring ikke må vildlede forbrugeren, uagtet om oplysningerne i reklamen er korrekte. Årsagen bag forbuddet er, at forbrugerne kan få den oplevelse, at de opnår en besparelse på et produkt, uden at denne besparelse i virkeligheden er reel. Dermed vil der ske en overtrædelse af markedsføringsloven, hvis virksomheder reklamerer med før- og nu-priser.