Ny dom om brug af andre virksomheders varemærker i Google Ads

I en nylig afgørelse har Sø- og Handelsretten taget stilling til, om selve det at registrere en anden virksomheds varemærker er i strid med varemærkeloven og markedsføringsloven.
Nyhed

Sagen omhandlede en virksomheds registrering af en anden virksomheds registrerede varemærker som søgeord i Google Ads og brugen af varemærkerne i overskrifterne i de sponsorerede resultater.

Dommen

Sø- og Handelsretten indleder med at fastslå, at der ikke var påvist konkrete grunde til at påbyde at registrere en konkurrents varemærker som søgeord.

De fastslår derefter, at det ikke i sig selv er retsstridigt at anvende en konkurrents varemærke som søgeord via Google Ads, da brugen af varemærket ikke gav anledning til forveksling for gennemsnitsforbrugeren.

Omvendt fandt Sø- og Handelsretten, at det er i strid med varemærkeloven at bruge andres varemærker i annoncetekster/overskrifter, da gennemsnitsforbrugeren risikerer at forveksle virksomhederne.

Virksomheden, der havde benyttet konkurrentens varemærke i annonceteksten, blev derfor pålagt at betale kompensation for brugen.

Læs hele Sø- og Handelsrettens dom her.

Lund Elmer Sandagers kommentar

Dommen er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at registrere sit firmanavn/produktnavn som varemærke, så du som virksomhed kan forbyde brugen af varemærker i annonceteksterne på Google.

Dommen efterlader dog spørgsmålet om, hvorvidt registreringen af en anden virksomheds varemærke som søgeord kan være i strid med markedsføringsloven. Markedsføringsloven regulerer bl.a., at virksomheder skal udvise god markedsføringsskik over for andre virksomheder for at skabe en sund konkurrence. Dette er eksempelvis en beskyttelse mod, at en virksomhed snylter på en anden virksomheds indsats. Derimod beskytter varemærkeloven mod forbrugernes forveksling af to virksomheder.

Når der er flere, som ligger sig på et givent søgeord på Google Ads, stiger cost-per-click i nogle tilfælde eksplosivt. Dermed vil virksomheden, som har det registrerede varemærke, opleve, at deres budget på Google Ads rækker kortere.

Det kan derfor diskuteres, om registrering af en anden virksomheds varemærke er i strid med god markedsføringsskik.

Ankefristen udløber den 7. november 2022, hvorfor det bliver spændende at se, om sagen fortsætter ved landsretten.

Vi følger naturligvis udviklingen tæt.

Har du spørgsmål til sagen, eller har du andre spørgsmål vedrørende varemærke- eller markedsføringsloven, er du velkommen til at kontakte vores specialist på området, advokat Jimmy Fuglsbjerg Christensen.