Skal din virksomhed have en whistleblowerordning?

Senest den 17. december 2023 skal alle danske virksomheder med 50 eller flere medarbejdere have en whistleblowerordning. Få overblik over baggrunden og gode råd til, hvordan I kommer godt i gang.
Nyhed

En whistleblowerordning er ikke bare blevet en pligt. Det er også en værdifuld mulighed for virksomheder, der ønsker at fremme åbenhed, integritet og ansvarlighed. Ordningen giver jeres medarbejdere og eventuelt samarbejdspartnere mulighed for at rapportere mistænkelige forhold på en sikker måde og hjælper jer med at identificere og tackle potentielle problemstillinger hurtigt. 

Whistleblowerordninger er også god forretning

I det store perspektiv kan en effektiv whistleblowerordning vise sig særdeles værdifuld for jeres virksomhed. Den er et stærkt redskab til at opdage urent trav eller problemer, før de vokser jer over hovedet og måske skader tilliden til virksomheden. Dermed kan den hjælpe jer med at forebygge korruptionsskandaler, økonomisk kriminalitet og anden  uhensigtsmæssig opførsel og beskytte jeres omdømme. 

Hvilken teknisk løsning skal vi vælge?

Der findes mange udmærkede tekniske løsninger til whistleblowerordninger på markedet. Før I lægger jer fast på en løsning, bør I sikre jer, at den har et højt niveau af sikkerhed og er i stand til at håndtere sagsbehandlingen. Det skal være trygt for en whistleblower at bruge systemet, og nemt for jer som virksomhed at tage jer af anmeldelsen. Som udgangspunkt anbefaler vi også, at I undgår løsninger med meget teknisk krævende setup eller komplekse integrationer til jeres øvrige it-systemer.

Klar kommunikation til medarbejderne

Et andet vigtigt element i implementeringen af en whistleblowerordning er at få den kommunikeret til jeres medarbejdere. Hvis I ønsker, at ordningen bliver brugt, skal alle føle sig trygge ved, at de kan bruge den uden risiko for repressalier, og vide, hvordan de bruger den. Også her er det en god ide at komme i gang i god tid, så I har de nødvendige ressourcer til opgaven og kan sikre, at alle medarbejdere er orienteret om ordningen, når den starter op. 

Hvad sker der, når der kommer en anmeldelse?

På det organisatoriske plan skal I tage stilling til, om I selv kan klare sagsbehandlingen af anmeldelser, eller om I vil hente kvalificeret hjælp udefra. I skal fx vurdere, om I har kompetencerne og ressourcerne i organisationen til at håndtere anmeldelser og selv kan vurdere, om en sag ligger inden for eller uden for ordningen. Og om I kan håndtere sagerne på en måde, som overholder kravene til sagsbehandling, indhold og tidsfrister. 

Anonymitet er ikke et krav, men en god idé

I den danske lov om beskyttelse af whistleblowere er det ikke et krav, at anmelderen skal have mulighed for at være anonym. Whistlebloweren har dog en række rettigheder, der beskytter mod fx repressalier. Men selvom det ikke er et krav, kan det give god mening at sikre muligheden for anonymitet i den ordning, I etablerer i virksomheden. Det øger sandsynligheden for, at ordningen bliver brugt og dermed jeres mulighed for at reagere på uhensigtsmæssige forhold.

Har I brug for hjælp til at komme i gang?

Set i det lys er det oplagt at tage fat på arbejdet med at imple mentere et whistleblowersystem og whistleblowervenlig kultur i din virksomhed eller organisation allerede nu.  Ønsker I sparring om, hvordan I kan sammensætte en whistle blowerordning og implementere den i jeres virksomhed, er I velkomne til at kontakte Joachim Lykke Dresner, advokat i Lund Elmer Sandager.