Er I opmærksomme på de nye ændringer af markedsføringsloven?
Årets afslutning byder altid på travlhed og projekter, der skal afsluttes, så for mange virksomheder er det muligvis gået forbi i farten, at en række vigtige ændringer til markedsføringsloven er trådt i kraft med virkning fra den 1. januar 2022 (dog træder visse af ændringerne først i kraft fra den 28. maj 2022). Disse ændringer indebærer bl.a. en ny bødemodel med risiko for store bøder, hvis jeres virksomhed overtræder reglerne i markedsføringsloven.
Ny bødemodel
Den nye bødemodel kan fremadrettet udgøre op til 4 pct. af virksomhedens årlige omsætning i de berørte lande eller op til 4 mio. euro, hvis oplysninger om virksomhedens omsætning ikke er tilgængelige. Det kan sammenlignes med det bødeniveau, vi kender fra overtrædelser af databeskyttelseslovgivningen (GDPR).
I forarbejderne til ændringerne af markedsføringsloven er den nye bødemodel illustreret ved brug af følgende skema:
Den nye bødemodel for overtrædelse af spamforbuddet hæver også minimumsbøden for overtrædelse fra 10.000 kr. til 20.000 kr., og bøden for at sende 100 mails uden det nødvendige samtykke stiger fra 10.000 kr. til 50.000 kr. Overtrædelser af spamforbuddet udover de første 100 e-mails sendt uden gyldigt samtykke vil desuden forhøje bøden med yderligere 200 kr. pr. e-mail. I de fleste tilfælde vil den nye bødemodel dermed resultere i et væsentlig forhøjet bødeniveau i forhold til det niveau, vi har haft tidligere.
Administrative bødeforelæg af Forbrugerombudsmanden
Som noget nyt betyder ændringerne af markedsføringsloven også, at Forbrugerombudsmanden i en række tilfælde får adgang til at udstede administrative bødeforelæg – i stedet for at foretage politianmeldelse med henblik på at indlede en straffesag – herunder ved sager om:
- Uberettiget brug af et mærke eller logo, der signalerer, at forbrugerne har en øget beskyttelse
- Overtrædelse af spamreglerne
- Uanmodede telefoniske henvendelser
- Markedsføring af arrangementer eller begivenheder målrettet børn og unge under 18 år, hvor der indgår omtale, billeder eller henvisning til alkohol eller rusmidler
Sammenlignet med Forbrugerombudsmandens hidtidige praksis er der ved udmåling af de administrative bødeforelæg også lagt op til en væsentlig skærpelse. Dette er i forhold til uanmodede telefoniske henvendelser ligeledes illustreret i et skema i forarbejderne:
Øget beskyttelse af børn og unge
Ændringerne af markedsføringsloven indebærer også, at de tidligere regler om markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år nu også omfatter andre produkter end rusmidler, herunder produkter, der er ”uegnede” for børn og unge under 18 år. Det kan eksempelvis være sundhedsskadelige produkter eller kosmetiske indgreb.
Derudover indebærer ændringerne, at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke må udøves på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år. Det betyder med andre ord, at ændringerne indebærer et forbud mod brug af influencere, der er under 15 år.
Overtrædelse af disse regler vil blive sanktioneret efter den nye bødemodel.
Krav om øget gennemsigtighed ved onlinesøgninger
Blandt de andre vigtige ændringer af markedsføringsloven er der også indført regler om, at virksomheder, som giver forbrugere mulighed for at søge efter produkter online, på en klar og forståelig måde skal give forbrugeren generelle oplysninger om de vigtigste parametre, som afgør den rangorden produkterne vises i. Tilsvarende gælder enhver form for betalt reklame eller betaling, der er ydet specifikt for at opnå højere rangordning af produkter i søgeresultaterne.
Derudover skal virksomheder, som giver adgang til brugeranmeldelser af produkter, oplyse, om virksomheden sikrer, og i givet fald hvordan, de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der rent faktisk har anvendt eller købt produkterne.
Vores anbefalinger
Ændringerne af markedsføringsloven medfører skærpelser på en række centrale områder, herunder af betydning for online markedsføring, online markedspladser, telemarketing og markedsføring over for børn og unge.
Virksomheder, der benytter sig af markedsføring inden for disse områder, bør derfor snarest muligt gennemgå deres eksisterende markedsføringsprocesser og -aktiviteter for at sikre, at de efterlever de nye regler.
Hos Lund Elmer Sandager står vi selvfølgelig klar til at rådgive om de nye reglers betydning og for hjælp til at gennemgå virksomhedens eksisterende markedsføringsaktiviteter. Kontakt vores specialist i markedsføringsret advokat Anders Linde Reislev på 33 300 296 eller alr@les.dk.