Ny lov skal fremme virksomheders retssikkerhed på online platforme

Folketinget vedtog den 26. maj en ny lov, som giver myndighederne mulighed for at gribe ind overfor udbydere af online platforme, som ændrer sine handelsbetingelser uden varsel eller ligefrem smider brugere af platformen uden saglig begrundelse.
Nyhed
GDPR

BAGGRUND FOR DE NYE REGLER

Den nye lov har baggrund i den såkaldte P2B-forordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester), som dermed håndhæves i dansk ret i form af denne nye lov.  

ONLINE PLATFORME SKABER NYE MULIGHEDER, MEN OGSÅ UDFORDRINGER

Online platforme er blomstret op på markedet især inden for det seneste årti, og skaber nye muligheder for virksomheder, der i stigende grad benytter online platforme for at nå ud til deres kunder. Online platforme kan også være et særdeles effektivt værktøj til at nå ud til et stort antal kunder på en nem og lettilgængelig måde.

Flere og flere virksomheder oplever dog, at der uden varsel og begrundelse bliver ændret i handelsbetingelser for brugen af de online platforme, og sågar at virksomhederne bliver smidt af en platform uden saglig begrundelse. I en analyse foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkluderes det, at hver fjerde virksomhed netop har oplevet urimelig behandling af de store udbydere af online portaler. Dette kan have store konsekvenser for den enkelte virksomhed, da platformene ofte er en central del af virksomheders set-up og dermed er afgørende for, at virksomheder kan nå ud til forbrugerne.

Virksomhederne, der benytter de online platforme, har reelt ikke nogen mulighed for at forhandle om vilkårene. Det er derfor hensigten med den nye lov, at retfærdigheden og sikkerheden på online platforme skal fremmes, og at myndighederne får en reel mulighed for at gribe ind over for urimelig adfærd. 

VIRKSOMHEDER FÅR MULIGHED FOR AT KLAGE OVER URIMELIG BEHANDLING

Den nye lov giver nu virksomheder mulighed for at indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som kan gribe ind, hvis virksomheden bliver udsat for urimelig behandling, fx i tilfælde hvor handelsbetingelserne bliver ændret til ugunst for virksomheden uden rimeligt varsel og begrundelse.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fra den 1. juli 2020, hvor loven træder i kraft, fået mulighed for at indhente oplysninger om platformenes algoritmer, udarbejde sektorundersøgelse, give påbud til udbyderne af de online platforme og i sidste ende udstede bøder.

Dermed får både virksomheder og myndigheder bedre mulighed for at reagere, når virksomheder bliver udsat for urimelig behandling af de store udbydere af online platforme.

Læs hele lovforslaget på Folketingets hjemmeside her.

Har du spørgsmål til den nye lov og hvordan den kommer til at påvirke din virksomhed, er du velkommen til at kontakte Lund Elmer Sandagers specialister i IT-ret advokat Anders Linde Reislev på alr@les.dk eller associeret partner, advokat Torsten Hylleberg på thy@les.dk.