Nyt lovforslag om ændringer af markedsføringsloven

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop fremsat et udkast til lovforslag om ændring af lov om markedsføring i direktivet om urimelig handelspraksis, samt indførelse af et nyt bødeniveau, der fremadrettet kan have stor betydning for virksomheder.
Nyhed

Formålet med lovforslaget

Det nye lovforslag, som skal træde i kraft fra den 1. januar 2022, har til formål at ændre markedsføringsloven, med en væsentlig forøgelse af bøde niveauet. Derudover indeholder lovforslaget ændringer, som er rettet mod børn og unge, der i stigende grad bliver udsat for markedsføring på sociale medier.

Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser, der skal sikre en øget gennemsigtighed i onlinetransaktioner, herunder i forbindelse med rangordning af produkter i onlinesøgninger samt brug af brugeranmeldelser.

En ny bødemodel

Lovforslaget indeholder en ny bødemodel, der betyder, at bøder fremadrettet kan udgøre 4 pct. af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de berørte medlemsstater eller 4 mio. euro, hvis oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelige.

De foreslåede ændringer vil have en væsentlig betydning, da den nye bødemodel i de fleste tilfælde vil resultere i et væsentlig forhøjet bødeniveau i forhold til det vi kender i dag.

F.eks. vil lovforslaget medføre, at bødeudmålingen for uanmodede elektroniske henvendelser i strid med spamforbuddet fremadrettet skal udmåles ud fra en opgørelse af antal forhold og antal henvendelser pr. forhold. Et lignende bødeforlæg er foreslået ift. uanmodede telefoniske henvendelser, hvor det afgørende for udmålingen vil være antallet af uanmodede opringninger. Helt konkret vil det få den betydning, at disse uanmodede henvendelser vil blive straffet hårdere end hidtil.

Fokus på børn og unge

Derudover vil lovforslaget indføre yderligere regulering af handelspraksis, der er rettet mod børn og unge. Dette gælder fx markedsføring på sociale medier og markedsføring af produkter, der er uegnet for børn og unge.

I de seneste år er der bl.a. set flere eksempler på, at virksomheder, hvis produkter er uegnede for børn og unge, alligevel er begyndt at markedsføre sig over for børn og unge. På baggrund af dette, har lovforslaget til formål at beskytte børn og unge mod produkter, der er uegnede for dem. 

Du kan læse hele lovforslaget her.

Lund Elmer Sandagers kommentar

Med det nye lovforslag vil der komme endnu større konsekvenser af en overtrædelse af spam forbuddet samt af reglerne om markedsføring rettet mod børn og unge. Dette understreger endnu engang vigtigheden af at sikre, at virksomheden i den praktiske hverdag forbliver compliant – en udvikling der også er set på mange andre områder i reguleringen af virksomheders adfærd og handlepraksis.

Les markedsførings-complianceprogram

For at hjælpe jer med overholdelsen af den stigende regulering af virksomheders adfærd og handlepraksis, har Lund Elmer Sandager udviklet et markedsføringscompliance-program. Programmet sikrer, at I overholder alle regler, så I kan fokusere på at sælge og markedsføre indenfor lovens rammer.

Du kan læse mere om LES markedsføringscompliance-program her.

Har du spørgsmål til lovforslaget, eller er du interesseret i at høre mere om LES markedsføringscompliance-program, er du velkommen til at kontakte associeret partner, advokat Torsten Hylleberg eller advokat Anders Linde Reislev.