Debitortab er dyrt for din virksomheds bundlinje

Lad os bare være ærlige omkring din virksomheds dårlige betalere og dine chancer for at undgå dem. Over 200.000 personer er registreret som dårlige betalere hos RKI, og nogle af dem er sikkert kunder i din virksomhed. Det vigtigste er at sikre gode, effektive processer, der giver din virksomhed de bedst mulige forudsætninger for at få dine penge hjem.

I Danmark er debitortabet gennemsnitligt nede på 0,5%, men tallene varierer meget fra branche til branche, og selv få procent debitortab kan have store økonomiske konsekvenser for din virksomhed. 

Myten om at undgå dårlige betalere

Sandheden er, at din virksomhed må leve med dårlige betalere både nu og fremover.

Uanset hvor god en kreditpolitik din virksomhed har eller hvor hurtigt, I reagerer med at sende rykkere, inkassovarsel osv., så vil der altid være et tab på dårlige betalere, for hvor der handles, der spildes desværre.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal lægge dig fladt ned og afskrive tabet, hvis skyldneren ignorerer dine rykkerskrivelser. I stedet skal du forblive oprejst og spørge dig selv, om inddrivelse af dine udeståender er bedst løst internt i virksomheden eller om du skal få hjælp udefra?

Inddrivelse er tidskrævende

At inddrive penge er ikke din virksomheds kernekompetence og derfor tidskrævende.

En intern løsning giver kun mening, hvis du har medarbejdere, der er uddannet til at løse opgaven. Du har uden tvivl gode og veluddannede medarbejdere, men I går vel også til tandlægen, når det er tiltrængt? Det er det samme med inddrivelse. Skal det batte noget og forbedre dine tal på bundlinjen, så overlad opgaven til eksterne specialister, der giver dig tryghed for, at inddrivelserne sker hurtigt, lovligt og effektivt. 

Undgå dårlige betalere

Ønsker du at udlicitere opgaven, er min anbefaling, at du finder en samarbejdspartner, der forstår din forretning og har styr på, hvem dine kunder er, for respekt for din virksomhed og dine kunder er alfa og omega i enhver form for kommunikation. Kun på den måde får du en inddrivelsesløsning, som matcher din virksomheds behov og øger chancerne for at få dine penge hjem.  

Hjælp til effektiv inddrivelse

Hos Lund Elmer Sandager bruger vi egenudviklet IT-system til at understøtte vores inddrivelsesprocesser og sikre omkostningseffektivitet. Vores professionelle team rådgiver en bred vifte af store og små kunder fra både private virksomheder og den offentlige sektor, og er en skyldner uenig i et krav, hjælper vi naturligvis også med at håndtere tvisten.

Brug Lund Elmer Sandager som din samarbejdspartner til at lave dine næste homeruns og inddrive dine udeståender effektivt. Kontakt Daniel Kjer for at høre mere om, hvordan din virksomhed kommer på forkant med dårlige betalere.