Nye regler om whistleblowerordning sendt i høring

Lovforslaget om beskyttelse af whistleblowere er sendt i høring. Lovforslaget indebærer blandt andet, at alle danske virksomheder med 50 eller flere medarbejdere bliver forpligtet til at etablere en intern whistleblowerordning. Whistleblowerordningen skal leve op til en række krav og procedurer. Virksomheder med eksisterende whistleblowerordninger skal derfor også vurdere, om deres nuværende ordning lever op til de nye krav.
Nyhed
GDPR

Lovforslagets baggrund

Justitsministeriet sendte den 24. februar 2021 et lovforslag i høring om beskyttelse af whistleblowere. Lovforslaget har til formål at implementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1937 af 23. oktober 2019 om beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten (”Whistleblowerdirektivet”). Formålet med direktivet er at fastsætte fælles minimumsstandarder, der beskytter personer, som indberetter overtrædelser af EU-retten. Læs mere om direktivet her.

Lovforslagets krav til whistleblowerordninger

Lovforslaget pålægger alle arbejdsgivere med 50 eller flere medarbejdere at etablere en intern whistleblowerordning, hvor arbejdstagerne kan indberette overtrædelser omfattet af lovens anvendelsesområde. Kravet gælder både for private og offentlige virksomheder, og whistleblowerordningerne kan opsættes til at modtage skriftlige og/eller mundtlige indberetninger.

Den interne whistleblowerordning skal udformes, etableres og drives på en måde, der sikrer fortrolighed om identiteten på whistlebloweren og enhver tredjemand nævnt i indberetningen og forhindrer uautoriseret adgang til oplysningerne. For at leve op til dette forpligtes enhver arbejdsgiver til at indføre passende procedurer, der bl.a. sikrer rettidige bekræftelser til whistlebloweren, omhyggelig opfølgning på indberetningerne samt feedback til whistlebloweren og beskyttelse af whistlebloweren mod repressalier.

Arbejdsgiveren er alene forpligtet til at stille en intern whistleblowerordning til rådighed for arbejdstagerne. ’Arbejdstagere’ skal i denne sammenhæng fortolkes bredt og kan fx også være frivillige, tidligere medarbejdere, medlemmer af de øverste ledelsesorganer m.v.

Virksomhederne skal udpege en eller flere upartiske personer i en whistleblowerenhed, der skal modtage og håndtere indberetningerne. Disse betroede personer har tavshedspligt om indberetningens indhold og whistleblowerens identitet. Administrationen af en whistleblowerordning kan også overlades til 3. mand, fx en advokat eller revisor.   

Særligt for koncerner

Lovforslaget benytter direktivets mulighed for, at koncernforbundne private virksomheder med 50-249 medarbejdere kan dele ressourcer med hinanden for at lette byrden med at etablere og drive whistleblowerordningen. Det betyder, at sådanne virksomheder kan etablere en fælles whistleblowerordning i koncernen.

Ekstern whistleblowerordning i Datatilsynet

Der lægges i lovforslaget op til, at der etableres en ekstern whistleblowerordning i Datatilsynet. Den eksterne whistleblowerordning vil kunne behandle indberetninger, som ikke kan behandles i de interne whistleblowerordninger eller som ikke er blevet behandlet efter reglerne i de interne whistleblowerordninger.

Hvad kan man indberette til en whistleblowerordning?

Det fremgår af udkastet til lovforslaget, at loven finder anvendelse ved indberetninger om overtrædelser af EU-retten, som omfattet af anvendelsesområdet for direktivet, blandt andet offentligt udbud, finansielle tjenesteydelser og forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terror. Loven skal derudover finde anvendelse på indberetninger, som vedrører ”alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold”.

Uden for lovens anvendelsesområde falder som udgangspunkt indberetninger om whistleblowerens eget ansættelsesforhold, medmindre en sådan indberetning vedrører en alvorlig lovovertrædelse eller et i øvrigt alvorligt forhold.

Hvornår skal arbejdsgivere etablere en whistleblowerordning?

Arbejdsgivere forpligtes til at have etableret en whistleblowerordning senest den 17. december 2021 for så vidt angår alle offentlige arbejdspladser og private arbejdspladser med mere end 249 ansatte. Private virksomheder med 50 – 249 ansatte skal have etableret en whistleblowerordning senest den 17. december 2023. Læs lovforslaget i dets nuværende form her. Lovforslaget forventes fremsat i Folketinget i sin endelige form i løbet af april 2021.

Vi har i Lund Elmer Sandager udviklet vores egen whistleblowerportal, der lever op til alle krav og mere til og som kan bestilles til en fast, fordelagtig årlig pris. Læs mere om LES Whistleblowerordning her.