Nyt lovforslag skal gøre Danmark grønnere ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift
Lovforslaget indeholder følgende tiltag:
CO2-udledning
Det foreslås fra den 1. januar 2025 at indføre en vejafgift, der er differentieret efter lastbilernes CO2-udledning. Det foreslås desuden, at denne vejafgift i de tilfælde, hvor ejer og bruger af lastbilen ikke er den samme, vil afgiften først søges opkrævet hos brugeren. Hvis denne ikke betaler, vil beløbet blive opkrævet hos ejeren. Hvordan ejer og bruger vil fordele udgifterne mellem sig, er alene et privatretligt anliggende.
Vejnettet
Det foreslås, at det afgiftspligtige vejnet skal omfatte størstedelen af statsvejnettet og en række kommunale strækninger, herunder alle offentlige veje i miljøzoner (ca. 10.900 km.) Samtidig foreslås det, at satsen forhøjes i de byområder, hvor der i dag er etableret miljøzoner.
Eurovignette-samarbejdet
Endelig foreslås det, at Danmark ved indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift træder ud af Eurovignette-samarbejdet, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxemburg, Nederlandene og Sverige om en fælles ordning for periodebaseret vejbenyttelsesafgift.
Det er foreslået, at lovforslaget med visse undtagelser træder i kraft den 1. juli 2023. Vejafgiftsordningen forslås at træde i kraft den 1. januar 2025.
Lovforslaget er endnu ikke behandlet og er sat på dagsorden til 1. behandling den 20. april 2023.
Læs lovforslaget her.