Datatilsynet: Retten til indsigt i egne oplysninger er ikke absolut

I en konkret sag har Datatilsynet afgjort, at en kommunes afvisning af en tidligere medarbejders anmodning om indsigt var lovlig under henvisning til, at anmodningen var overdreven.
News

Sagen handlede om en tidligere medarbejder ved en kommune, der efter ansættelsesforholdets ophør anmodede om indsigt i al kommunikation, hvori medarbejderen var nævnt.

Kommunen udleverede herefter en række oplysninger efter reglerne om aktindsigt. De resterende oplysninger ville blive udleveret hvis kommunen var forpligtet hertil efter reglerne i databeskyttelsesforordningen.

Kommunen forsøgte herefter af få den tidligere medarbejder til at specificere sin anmodning under henvisning til, at det resterende materiale indebar meget store mængder af e-mails da ansættelsen havde varet i mange år.

Det afviste den tidligere medarbejder og anførte, at al materiale burde udleveres, og at kommunen ved sin afvisning afskar den tidligere medarbejder muligheden for at fremskaffe bevismateriale mod kommunen i forbindelse med dennes afskedigelse.

Herefter afviste kommunen at udlevere yderligere materiale med henvisning til at anmodningen var overdreven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 12, stk. 5.

Datatilsynet afgørelse og begrundelse

Indledningsvist fastslog Datatilsynet, at den registrerede som udgangspunkt har ret til at få adgang til og information om behandling af de personoplysninger, som den dataansvarlige behandler om den registrerede, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, og stk. 3.

Retten til indsigt begrænses imidlertid af databeskyttelsesforordningens artikel 12, sk. 5, litra b, hvor den dataansvarlige kan afslå at give en registreret indsigt med henvisning til at anmodningen er overdreven.

Datatilsynet fastslog herefter, at det har betydning for vurderingen under artikel 12, stk. 5, litra b, om oplysningerne beskriver en funktion, som den pågældende har varetaget eller indeholder oplysninger ”om” den pågældende arbejdstager. Hvis oplysningerne alene beskriver en funktion, vil de i mindre udstrækning kunne kategoriseres som personoplysninger om arbejdstageren.

Datatilsynet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte arbejdsgiverens vurdering af, at behandlingen af indsigtsanmodningen skete i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 15, jf. artikel 12, stk. 5, litra b, under henvisning til:

  • at anmodningen om indsigt omfattede en meget omfattende mængde oplysninger, som stræk sig over flere år, hvor den tidligere medarbejder var ansat i kommunen, og
  • at oplysningerne først og fremmest beskrev den funktion, som denne varetog under sin ansættelse, og dermed var der ikke tale om oplysninger ”om” den tidligere medarbejder.

Lund Elmer Sandagers vurdering

Afgørelsen viser, at retten til indsigt i egne oplysninger hos en tidligere arbejdsgiver ikke er absolut, og at en uspecificeret anmodning om indsigt i store mængder materiale kan afvises.

Som noget nyt viser afgørelsen, at en anmodning om indsigt i oplysninger, der alene beskriver den pågældende medarbejderens funktion under ansættelsen, kan afvises, men at der kan være gråzoner i denne vurdering, hvor oplysningerne også kan være ”om” den pågældende, hvor denne i så fald vil have ret til indsigt i disse oplysninger.

Datatilsynet afgørelse af 31. marts 2022 (journalnummer 2021-32-2438) kan læses her.

Har du spørgsmål til afgørelsen eller dine rettigheder som arbejdsgiver/dataansvarlig eller som ansat/registreret, så kontakt vores specialist i databeskyttelsesret partner, advokat Torsten Hylleberg eller vores ansættelsesretlige specialist partner, advokat Michael Møller Nielsen.