ESMA opfordrer til nedprioritering af tilsyn med RTS 28-rapporteringsforpligtelsen

I februar offentliggjorde den europæiske værdipapir- og markedstil-synsmyndighed (ESMA) en erklæring vedrørende RTS 28-rapporteringsforpligtelser, der udgår ved det kommende MiFID II-ændringsdirektivet. Denne erklæring er relevant for alle investeringsselskaber, der foretager ”best execution”.
Nyhed
Bank og Finans

Baggrund

I henhold til MiFID II, artikel 27, stk. 6, skal investeringsselskaber årligt offentliggøre en oversigt over de fem primære handelssteder, baseret på omsætningsvolumen, for hver kategori af finansielle instrumenter, hvor kundeordrer blev udført det foregående år, samt detaljer om kvaliteten af ordreudførelsen. Denne rapporteringsforpligtelse omtales som ”RTS 28-rapporteringsforpligtelsen”. RTS 28-rapporteringsforpligtelsen er i dansk ret implementeret ved § 8 i bekendtgørelse nr. 917 af 2017 om værdipapirhandleres udførelse af ordre, og selve den tekniske udfyldelse af RTS 28-rapporteringsforpligtelsen følger på niveau 2 af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 576 af 2017.

RTS 28-rapporteringsforpligtelsen udgår

EU’s myndigheder vedtog den 29. juni 2023 en politisk aftale om et ændringsdirektiv til MiFID II vedr. offentliggørelse af RTS-28. Forslaget kommer nemlig til at betyde, at RTS 28-rapporteringsforpligtelsen udgår med MiFID II-ændringsdirektivet. Årsagen til dette er, at det er blevet klart, at RTS 28-rapporteringsforpligtelsen har begrænset værdi for investorer og andre brugere, da disse rapporter sjældent læses, ifølge udsagn fra ESMA. Samtidig udgør RTS 28-rapporteringsforpligtelsen en byrdefuld omkostning for investeringsselskaber, der er forpligtet til at overholde den.

Selvom investeringsselskaber, der alene formidler ordrer videre til udførende enheder, ikke nævnes direkte, er det nærliggende at antage, at ændringen også vil påvirke dem, da sådanne selskaber også i dag er forpligtede til at offentliggøre RTS28 ifølge artikel 65, stk. 6 i forordning 565/2017.

RTS 28-rapporteringsforpligtelsens dage er altså talte. I hvert fald i sin nuværende form. I en offentlig erklæring den 13. februar opfordrer ESMA de nationale tilsynsmyndigheder til at nedprioritere tilsyn med investeringsselskabers overholdelse af RTS 28-rapporteringsforpligtelsen. Det må dog understreges, at ESMA ikke har nogen direkte bestemmelse herover, og det er derfor i sidste ende et nationalt anliggende, hvor strengt tilsyn der føres med RTS 28-rapporteringsforpligtelsen, indtil den træder ud af kraft.

RTS 28-rapporteringsforpligtelsen i 2024

RTS 28-rapporteringsforpligtelsen vil for ethvert tilfælde senest ophøre ved udgangen af implementeringsfristen af MiFID II-ændringsdirektivet, som lyder på 18 måneder fra MiFID II-ændringsdirektivets vedtagelse. Investeringsselskaber skal således være opmærksom på, at de stadig kan påkræves at overholde RTS 28-rapporteringsforpligtelsen i 2024. Det kan dog være en god idé at forhøre den nationale tilsynsmyndighed i Danmark, Finanstilsynet, om i hvilket omfang, denne vil opretholde tilsynet med RTS 28-rapporteringsforpligtelsen set i lyset af ESMA seneste erklæring herom.

LES' kommentar

For investeringsselskaber betyder denne ændring en mulig lettelse fra en administrativ byrde, samtidig med at den ikke formodes at have negative konsekvenser for gennemsigtigheden eller investeringsbeslutningernes kvalitet. Dette skridt bør modtages positivt som en anerkendelse af behovet for effektiv regulering, der tilskynder til reel merværdi og undgår unødvendige omkostninger.

Hvis du har spørgsmål til RTS 28-rapporteringsforpligtelsen eller til MiFID II-ændringsdirektivet, så kontakt partner, advokat Kim Høibye; associeret partner, advokat Jakub Zakrzewski eller advokatfuldmægtig Honas Kader.