Vær opmærksom på faldgruberne ved online handel

I disse Coronatider med nedlukning og restriktioner er der mange virksomheder, som – i kampen for at opretholde indtjening – tyer til online handel eller andre former for fjernsalg, hvor kunderne ikke møder fysisk op i butikken. Især for de virksomheder hvor online handel er nyt, er der en række faldgruber, der er vigtige at være opmærksomme på. Det gælder f.eks. reglerne om oplysningspligt og fortrydelsesret.
Nyhed
IT og Teknologi

Reglerne om online handel er mange

Reglerne om online handel findes ikke ét sted, men fremgår af en række forskellige love og bekendtgørelser. Ved salg til forbrugere er reglerne om fjernsalg i forbrugeraftaleloven dog centrale. Dertil kommer reglerne om oplysningspligt i e-handelsloven og reglerne om sikkerhed og ansvar ved online betalinger i betalingsloven, f.eks. hvis webshoppen giver mulighed for at foretage elektronisk kortbetaling.

Fortrydelsesret

Hvis din virksomhed tilbyder online handel, er det vigtigt, at du kender til reglerne om fortrydelsesret. Fortrydelsesretten følger af forbrugeraftaleloven og giver forbrugerne ret til at fortryde (annullere) en indgået aftale inden for 14 dage fra aftalens indgåelse, hvis der er tale om en tjenesteydelse (f.eks. et abonnement til en online service), eller fra forbrugerens modtagelse af varen, hvis der er tale om køb af en fysisk vare.

I nogen tilfælde kan der gælde en kortere fortrydelsesfrist end de 14 dage. Det gælder f.eks. ved køb af tjenesteydelser, hvor forbrugeren selv har bedt om, at ydelsen leveres, før fortrydelsesfristen er udløbet.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at forbrugeren ikke har pligt til at begrunde fortrydelsen. Fortrydelsesretten gælder, så snart der er tale om et fjernsalg, og det har således ikke betydning for fortrydelsesretten, om der er mangler ved det købte eller ej. Fortrydelsesretten adskiller sig derved fra den almindelige reklamationsret, der følger af købeloven.

Hvis forbrugeren har brugt varen eller tjenesteydelsen, inden forbrugeren fortryder handlen, betyder det ikke, at forbrugeren afskæres fra at udnytte fortrydelsesretten, men forbrugeren skal betale et rimeligt beløb for den del af ydelsen, der allerede er leveret. Dette forudsætter dog, at forbrugeren er blevet oplyst herom på forhånd.

Oplysningspligt

Både i forbrugeraftaleloven og i andre love findes der en lang række krav til de oplysninger, som virksomheden skal give forbrugerne i forbindelse med online køb. Det gælder bl.a. reglerne om fortrydelsesret som omtalt ovenfor, men også oplysninger om priser og gebyrer, vilkår om betaling og levering, egenskaber ved varen eller ydelsen, og hvordan forbrugeren skal forholde sig, hvis forbrugeren ønsker at reklamere eller klage.

Hvis forbrugeren ikke har modtaget de oplysninger, som forbrugeren har krav på ifølge lovgivningen, inden forbrugeren foretager købet online, kan det i sidste ende betyde, at hele handlen erklæres ugyldig. Der er mange forbrugerklagesager, der bliver afgjort med den begrundelse, at handlen er ugyldig, da forbrugeren ikke er blevet korrekt oplyst i forbindelse med købet.

Derfor er det meget vigtigt for virksomheder, der driver online handel, at virksomhedens handelsbetingelser indeholder fyldestgørende oplysninger om forbrugernes rettigheder og øvrige vilkår for køb.

Behandling af personoplysninger og GDPR

Da online handel ofte indebærer behandling af personoplysninger i større eller mindre grad, er det ikke til at komme uden om GDPR og reglerne om behandling af personoplysninger. Måske er webshoppen indrettet sådan, at kunderne skal oprette sig med en brugerprofil eller måske tilbyder virksomheden særlige fordele til dem, der samtidig med købet tilmelder sig en kundeklub, tilmelder sig brugerundersøgelser eller abonnerer på nyhedsbreve.

Uanset hvad scenariet er, bør virksomheden beskrive, hvordan virksomheden behandler kundernes personoplysninger i forbindelse med online handlen. Virksomheden kan med fordel derfor udarbejde en persondatapolitik, som kunderne bliver mødt med, når de skal foretage køb i webshoppen.

Dertil kommer, at betalingsloven stiller krav til det tekniske sikkerhedsniveau, som webshoppen skal anvende, hvis det er muligt at foretage elektronisk betaling via webshoppen.

Har din virksomhed styr på reglerne om online handel?

Hos Lund Elmer Sandager rådgiver vi om alle aspekter af online handel. Har du brug for rådgivning om online handel eller hjælp til at sikre, at din virksomhed overholder reglerne, så kontakt os endelig for at høre nærmere. Kontakt advokat Anders Linde Reislev, der er specialist i IT-ret og online handel.