Er din markedsføring klar til Black Friday og Cyber Monday?

Black Friday og Cyber Monday markerer to af årets største shoppingdage, hvor forbrugere bliver fristet af store rabatter og tilbud. For virksomheder kan Black Friday og Cyber Monday være en stor mulighed for øget salg og synlighed, men disse dage rummer også juridiske faldgruber, som kan få store konsekvenser.
Nyhed
IT og Teknologi

I år falder Black Friday den 29. november, mens Cyber Monday er den 2. december. Oprindeligt markerer disse begivenheder starten på julesæsonens indkøb og de største e-handelsdage i USA. I Danmark er det blevet populært blandt detailhandlere at tilbyde store rabatter på et bredt udvalg af produkter for at tiltrække kunder og øge salget. Men de store rabatter og særlige tilbud medfører også juridiske faldgruber.  

Vi har i denne artikel samlet de mest almindelige juridiske udfordringer, der opstår i forbindelse med disse shoppingdage og gode råd til, hvordan du undgår at komme i karambolage med lovgivningen.  

Prismarkedsføring og vildledende markedsføring  

Det er afgørende, at du som virksomhed sikrer dig fuld compliance med gældende lovgivning, herunder regler for markedsføring, rabatter og prisnedsættelser. Vi har samlet de væsentligste opmærksomhedspunkter for prismarkedsføring:   

Hvordan angiver du normalprisen korrekt? 

En vigtig del af prismarkedsføringsreglerne indebærer, at du tydeligt angiver den oprindelige pris eller normalprisen, når du markedsfører en prisnedsættelse. Normalprisen defineres som den laveste pris, varen har været solgt til i minimum 30 sammenhængende dage før tilbuddet. Hvis du bruger udtryk som ”tilbud”, ”nedsatte priser” eller ”Black Friday” uden at præcisere den normale salgspris, risikerer du at overtræde reglerne. 

Du må altså kun angive, at en vare er på tilbud i forhold til ”normalprisen”, hvis den pågældende vare forinden har været til salg til ”normalprisen” i minimum 30 dage. For varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, gælder der dog en kortere minimumsperiode på 14 dage.  

Hvor længe må tilbuddet vare?   

For at sikre korrekt prismarkedsføring skal du også være opmærksom på, at en kortvarig prisnedsættelse – som under Black Friday – kan ændre på, hvad der betragtes som normalprisen i fremtidige kampagner. Dit tilbud må nemlig kun vare i 10 dage (5 dage for varer, som må antages at forringes eller forældes hurtigt).  

Gælder tilbuddet i en længere periode, vil tilbudsprisen blive anset for den nye normalpris, medmindre du i markedsføringen gør opmærksom på, hvor lang tid tilbuddet gælder eller aktivt forlænger tilbuddet og oplyser herom.  

Hvis du vælger at forlænge tilbuddet, skal det være tydeligt, at der er tale om en forlængelse. Hvis du sætter prisen på en vare ned flere gange, skal du altid sammenligne besparelsen med den seneste pris, ikke den oprindelige pris. Forkert angivelse af normalprisen kan gøre din markedsføring vildledende.  

Særligt for sæsonvarer som julepynt gælder det, at hvis du tilbyder rabat på disse varer, skal disse have været solgt til normalpris i minimum fire uger før Black Friday. 

Hvad er reglerne for salgsfremmende udtryk?  

Når du bruger salgsfremmende udtryk som ”choktilbud”, ”ekstremt billigt” eller ”kampagnepris”, er det vigtigt kun at anvende dem, hvis prisen reelt er væsentligt lavere end normalprisen. Hvis du markedsfører en vare som et særligt godt tilbud uden at kunne levere det, kan det betragtes som vildledende markedsføring. Forbrugerne forventer betydelige besparelser, når de ser sådanne udtryk, og hvis tilbuddet ikke lever op til forventningerne, kan det skabe falske forhåbninger.  

Kan du sammenligne med andre virksomheders priser?  

Når din virksomhed annoncerer særlige tilbud i forbindelse med Black Friday eller Cyber Monday og bruger udsagn som ”billigst” eller ”lavere priser”, er det vigtigt, at du kan dokumentere, at disse påstande er sande. Du skal kunne bevise, at prisbilligheden gælder for alle varer, når du sammenligner med et repræsentativt udvalg af relevante konkurrenter. Hvis du specifikt hævder at være billigere end udvalgte forhandlere, skal din dokumentation kun omfatte priserne fra disse konkurrenter. 

Når du markedsfører din virksomhed som generelt billig under Black Friday og Cyber Monday, skal du også kunne dokumentere, at dine priser i det store hele ligger lavere end markedets gennemsnit for relevante varer. Det er vigtigt, at du sammenligner dig med de konkurrenter, som kunderne forventer at finde i denne sammenhæng. Uden denne dokumentation risikerer du at overtræde reglerne for vildledende markedsføring. 

Hvilke undtagelser gælder?  

Særlige undtagelser gælder, når varerne hurtigt kan forringes eller blive forældede og ved prissammenligninger for fast ejendom, brændstof, finansielle tjenesteydelser, hotelindkvartering og pakkerejser. Der gælder undtagelser for progressive prisnedsættelser, introduktionstilbud, pakketilbud, ophørsudsalg, restpartier og outlet. 

Salgsfremmende udtryk som ”kun”, ”chokpris” og ”super billigt” indikerer ikke nødvendigvis en prisnedsættelse, så du skal som udgangspunkt ikke sammenligne med en før-pris. Du må dog kun bruge disse udtryk, hvis de har reelt indhold, hvilket betyder, at tilbuddet skal være særligt fordelagtigt. 

Konsekvenser ved vildledende markedsføring 

Hvis din virksomhed overtræder markedsføringslovens bestemmelser om vildledning, risikerer du at stå over for betydelige bøder og andre juridiske sanktioner. I nogle tilfælde kan overtrædelse medføre retsforfølgelse og derfor også krav om erstatning og anden økonomisk godtgørelse. Derfor er det afgørende, at din prissætning lever op til de salgsfremmende løfter, som din markedsføring giver. 

Derudover kan overtrædelser skade din virksomheds omdømme. Kunder, der føler sig vildledt, kan hurtigt miste tilliden til din virksomhed og vælge at handle hos dine konkurrenter i stedet. Det er derfor vigtigt, at du sikrer, at din markedsføring er gennemsigtig og ærlig for at bevare kundernes tillid og beskytte dit brand. 

Læs mere om prismarkedsføring i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring. 

Har du brug for rådgivning? 

Har du spørgsmål til ovenstående, eller har din virksomhed brug for rådgivning, er du velkommen til at kontakte advokatfuldmægtig Daniel Benjamin Pedersen. Vi rådgiver om alle relevante forhold inden for markedsføringsretten og har bred erfaring med compliance-tjek af forskellige markedsføringsaktiviteter. 

Få et compliancetjek i din markedsføring

Har din virksomhed brug for et grundigt compliance-tjek af markedsføringsaktiviteterne? Vi tilbyder omfattende markedsføringsretlig compliance-vurdering af alle dine aktiviteter og interaktioner med forbrugerne. Vores mål er at beskytte din virksomhed og styrke dit brand gennem grundig rådgivning og overholdelse af gældende regler.

Lad os hjælpe dig med at sikre, at dine markedsføringsstrategier og Black Friday og Cyber Monday-tilbud lever op til lovgivningens krav.