Kompensationsordning for aflysning af større arrangementer som følge af coronavirus

Regeringen offentliggjorde den 10. marts 2020 tre initiativer målrettet danske virksomheder, der oplever negative økonomiske konsekvenser af coronavirus-udbruddet. Denne artikel giver dig et overblik over, hvad regeringens foreløbige tiltag omfatter, herunder om din virksomhed potentielt kan ansøge om kompensation.
News

De økonomiske konsekvenser af coronavirus viser sig i stigende grad, blandt andet i form af tabte indtægter fra aflyste rejser, konferencer, sportsbegivenheder mv. Danske virksomheder oplever mindre ordretilgang og generelt lavere aktivitet.

De tre initiativer kort fortalt:

  • Kompensation til arrangører, der i marts måned har aflyst eller udskudt arrangementer med +1.000 deltagere og arrangementer på under 1.000, som er målrettet særlige COVID-19-risikogrupper, f.eks. ældre eller helbredsmæssigt sårbare.
  •  Ny hastelovgivning, der skal understøtte virksomhedernes likviditet ved midlertidigt at udskyde betalingsfristerne for moms, AM-bidrag og A-skat.
  • Regeringen har i samarbejde med erhvervslivet nedsat ”Regeringens og Erhvervslivets corona-enhed”, der har mandat til at drøfte mulige midlertidige og målrettede tiltag, der kan afhjælpe erhvervslivets aktuelle udfordringer som følge af udbruddet af COVID-19.

Kompensation til arrangører

Regeringen har således foreslået kompensation til arrangører af større arrangementer, som aflyses, ændres væsentligt eller udskydes som følge af statsministerens opfordring til at aflyse arrangementer med +1.000 deltagere på grund af coronavirus.

Hvem gælder ordningen for?

Ordningen omfatter arrangementer på +1.000 deltagere. Derudover er arrangementer på +500 deltagere, som er målrettet særlige COVID-19-risikogrupper, f.eks. ændre eller helbredsmæssigt sårbare, omfattet.

Arrangementet skal være planlagt til afholdelse i Danmark og have været åbent for offentligheden.

Arrangøren skal være en privatretlig juridisk person, der har hjemsted i Danmark. Derudover omfattes kommunale spillesteder med kapacitet til +1.000 deltagere.

Hvad består ordningen af?

Ordningen giver kompensation for tabte indtægter ved aflysning af omfattede arrangementer. Tilsvarende giver ordningen kompensation for merudgifter ved udskudte arrangementer.

Ordningen gives ikke, såfremt det resulterer i en fortjeneste for arrangøren.

Hvilken periode gælder ordningen for?

Ordningen gælder arrangementer, der skulle finde sted fra 6. til 31. marts, men som er aflyst eller, hvor betingelserne for afvikling er væsentligt ændret, f.eks. at arrangementet skal afvikles med færre eller helt uden deltagere/tilskuere.

Regeringen vil senere tage stilling til, om og hvordan ordningen skal forlænges afhængigt af udviklingen af COVID-19-udbruddet.

Arrangører, som har planlagt arrangementer med +1.000 deltagere i de kommende måneder, bør allerede nu udvise ansvarlighed ved at nedbringe omkostningerne.

Hvad skal arrangøren gøre for at få kompensation?

Arrangøren skal sende dokumentation for, at arrangementet er aflyst, ændret væsentligt eller udskudt og at arrangementet havde kapacitet til +1.000 deltagere, eller at arrangementet opfylder kriteriet for +500 deltagere.  

Arrangører, der ønsker kompensation for tab af indtægter, f.eks. indtægter fra billetsalg, salg af mad/drikkevarer, reklameindtægter mv., skal sende regnskab for arrangementet, der dokumenterer de tab, der ønskes kompenseret.

Der skal sendes revisorpåtegnet budget og regnskab ved alle kompensationsansøgninger på mere end kr. 500.000 samt dokumentation for, at arrangørens forsikring ikke dækker. Virksomheden kan få kompensation for eventuelle udgifter til revisor, hvis revisorpåtegning er påkravet, på op til kr. 30.000. 

Arrangører, der alene ønsker kompensation til refunderede billetter solgt i forsalg, skal sende en opgørelse over refunderede billetter til det pågældende arrangement til erhvervslivet.

Arrangører, der alene ønsker kompensation for honorar til kunstner, skal sende dokumentation for betaling af honoraret, den aftaleretlige forpligtelse til betaling ved aflysning samt dokumentation for at arrangørens forsikring ikke dækker honoraret.

Ordningen er foreløbigt alene et forslag fra regeringen, der skal forelægges for Folketingets Finansudvalg og godkendes efter statsstøttereglerne, inden det træder i kraft.

Det forventes, at der åbnes for ansøgninger den 20. marts 2020.

Forlængelse af virksomhedernes betalingsfrister

Betalingsfristen for store virksomheders momsbetaling forlænges for tre månedlige rater med 30 dage. Store virksomheder er defineret som virksomheder med en årlig momspligtig omsætning over kr. 50 mio.

Regeringen er ved at undersøge, om afgiftsperioderne for små og mellemstore virksomheder kan forlænges.

Betalingsfristerne for AM-bidrag og A-skat forlænges for tre månedlige rater med fire måneder. Ændringen får første gang virkning for store virksomheders betalingsfrist fra den 30. april 2020 og for små og mellemstore virksomheders betalingsfrist den 11. maj 2020.

Regeringens og Erhvervslivets corona-enhed

Regeringens og Erhvervslivets corona-enhed behandler i første omgang udfordringer i transporterhvervene, turisme og oplevelsesøkonomi. Hvis der opstår væsentlige udfordringer i flere erhverv, vil dette blive inddraget i enhedens arbejde.

En af enhedens første opgaver vil være at drøfte muligheden for en konkret garantiordning, der kan modvirke likviditetsudfordringer og den midlertidige lavere aktivitet i særligt udsatte erhverv. Derudover vil det være at drøfte situationen for de mindste virksomheder og selvstændigt erhvervsdrivende med hjemsendte medarbejdere, herunder muligheden for kompensation.

Har du spørgsmål til, hvordan din virksomhed skal håndtere følgevirkningerne af coronavirussen, herunder aflysning af ordre, kan du kontakte en af Lund Elmer Sandagers specialister på området. Vi sidder altid klar til en uforpligtende drøftelse af din konkrete sag.