Partnerprofil: “Du skal stå ret tidligt op, hvis du skal følge med vores klienter”
Hvilke områder arbejder du med?
Jeg arbejder i særdeleshed med selskabsretlige forhold, hvor jeg rådgiver virksomheder inden for selskabsret og finansiering. Størstedelen af mine klienter er i den finansielle sektor eller i oplevelsesindustrien, hvor det er alt fra flyselskaber, hoteller, restauranter, eventvirksomheder osv.
Hvad hjælper du klienter med?
Det er en blanding af kommercielle problemstillinger og selvfølgelig juraen, hvor en del af mit arbejde involverer rigtig tung jura. Det er særligt tungt ved investeringer og låneaftaler i forhold til strukturen, lånedokumentationen og sikringsakterne. Derudover hjælper jeg klienterne med de daglige, løbende selskabsretlige og kommercielle spørgsmål som fx spørgsmål til kontrakter el.lign.
Hvad lægger du vægt på i din rådgivning?
Jeg lægger stor vægt på, at min rådgivning er anvendelig. Dette er kun muligt, hvis jeg forstår, hvad klienten skal bruge, og hvor de er på vej hen. Derfor er det vigtigt, at jeg kender mine klienter og deres virksomhed ret godt og forstår en stor del af deres forretning. Jeg mener ikke, at vi som advokater kan yde optimal rådgivning, hvis ikke vi forstår den forretning, vi rådgiver om. Klienten er også mere tryg og tillidsfuld, når de ved, at jeg kender deres forretning ind til benet og naturligvis vil dem det bedste, så det er helt essentielt for min rådgivning.
Hvordan vil du beskrive dig selv som advokat?
Meget engageret. Jeg kan rigtig godt lide det, jeg laver, og det driver mit engagement. Jeg tror, det er uanset, om man er advokat, driver et hotel eller arbejder i en bager, så bliver man god til det, man laver, hvis man har passion omkring faget og er engageret. Derudover er jeg rimelig ansvarsfuld og bestræber mig på, at klienterne får deres leverancer til tiden, og at der er ’orden i penalhuset’. Ordentligheden synes jeg, at vi som advokater både skal have på leverancerne, men også på det moralske. Selvfølgelig skal vi støtte klienterne og gå langt for at hjælpe, men vi skal også bevare vores integritet i det, vi laver, og turde udfordre klienterne, hvis vi vurderer, at klienten går ud ad en uhensigtsmæssig tangent.
Hvad driver dig i dit virke?
Jeg bliver generelt drevet af udfordringer og af at finde løsninger og synes, det er rigtig spændende, hvis løsningen ikke ligger ligefor, så vi skal tænke kreativt eller prøve noget nyt. Det gælder uanset, om det er en juridisk eller kommerciel problemstilling. Og så er det enormt givende, når vi får løst noget, som vi egentligt ikke troede var muligt. Derudover ser jeg det som et privilegium, at alle dem, jeg arbejder sammen med, er dygtigere end mig selv. Forstået på den måde, at jeg kan juraen, men man skal stå ret tidligt op, hvis man skal følge med vores klienter, og det de kan i deres fag. De er jo vanvittig dygtige til det, de laver, så det driver mig helt sikkert også i dagligdagen, at vores sparring er på et højt niveau.
Hvordan har du som advokat oplevet coronakrisen?
Corona er en katastrofe og har haft meget vidtrækkende konsekvenser for en stor del af mine klienter. Det er et svært felt for klienterne at navigere i, fordi det hele er så usikkert, og vi ikke kan forudse udviklingen, hverken på den korte eller lange bane. Da corona for alvor kom i marts måned, var vores rådgivning langt mere kommerciel end juridisk, fordi juraen var usikker og til dels uprøvet, og det handlede ofte ikke om reglerne, men om, hvad der var bedst for forretningen.
De virksomheder, der havde gode rådgivere, som turde at give dem et klart svar og træffe en beslutning om, at nu går vi til højre, de var et stort skridt foran, i forhold til dem der ikke havde. Det kan godt være, at det ville have været bedre at gå til venstre, men vi skulle ofte agere på et spinkelt og uoplyst grundlag, og der viste det sig endnu vigtigere at turde handle og tage ansvar.
Som advokater rådgav vi om noget, som mange af os ikke havde prøvet før – inden corona var der ikke mange advokater, der var eksperter i force majeure, så det var med at hive skolebøgerne frem igen. Overordnet set så kommer størstedelen af mine klienter fint igennem krisen, selvom det er en svær tid, men det skyldes for størstedelens vedkommende, at de har været meget agile og ageret proaktivt.