Finanstilsynet forlænger fristen for implementering af stærk kundeidentifikation med 18 måneder
Finanstilsynet har valgt at tillade en forlænget periode på 18 måneder til den 14. marts 2021 til at implementere de nye regler om stærk kundeautentifikation i Danmark. Forlængelsen gælder kun for kortbetalinger på internettet. Den længere implementeringsperiode skal sikre, at overgangen til de nye regler ikke medfører store forstyrrelser af den danske online handel.
Beslutningen fra Finanstilsynet om at forlænge implementeringsperioden for EU’s regler om stærk kundeautentifikation (herunder krav om to-faktor-godkendelse ved betalinger over internettet) kommer på baggrund af en udtalelse fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), som konkluderer, at der for den samlede e-handel er problemer med at være klar til de nye regler i tide.
Betalingslovens hæftelses- og ansvarsregler gælder fortsat
Finanstilsynet understreger, at den forlængede implementeringsperiode ikke ændrer på, at reglerne om stærk kundeautentifikation træder i kraft den 14. september 2019, selvom to-faktor-identifikation først bliver obligatorisk fra den 14. marts 2021.
Dette er bl.a. relevant for hæftelses- og ansvarsreglerne i lov om betalinger (betalingsloven), hvor virksomheder kan komme til at hæfte for tilfælde af svigagtige betalinger, hvis der ikke er anvendt stærk kundeautentifikation.
Du kan læse mere om betydningen af de nye regler i Betalingsrådets udtalelse fra juni 2019, som blev offentliggjort, før implementeringsperioden blev forlænget, og Finanstilsynets pressemeddelelse her.
Lund Elmer Sandagers kommentarer
Virksomheder, der tilbyder online betaling, har med den forlængede implementeringsfrist for kravet om stærk kundeautentifikation fået mere tid til at blive teknisk klar til de nye EU-regler. Da betalingslovens hæftelses- og ansvarsregler fortsat er gældende, og da den forlængede implementeringsperiode ikke ændrer på, at reglerne om stærk kundeautentifikation træder i kraft den 14. september 2019, anbefaler vi internetforretninger at implementere en to-faktor-godkendelse på e-handelsplatforme så hurtigt som muligt.
Spørgsmål om de nye EU-regler?
Undgå at jeres betalingstjeneste bliver en brændende platform og bliv skarp på de nye EU-regler om stærk kundeidentifikation. Vi følger udviklingen på området tæt og er klar til at hjælpe med spørgsmål om de nye regler og implementeringen heraf.
Har du brug for hjælp til at sikre, at du overholder reglerne, er du altid velkommen til at kontakte advokat Anders Linde Reislev i Lund Elmer Sandagers afdeling for IT-ret.
Læs Betalingsrådets udtalelse her.