Whistleblowerordning fra LES
Whistleblowerordninger og -krav
Hvad er et whistleblowersystem?
Med et effektivt whistleblowersystem kan virksomheder forebygge korruptionsskandaler, økonomisk kriminalitet og andre former for uhensigtsmæssig opførsel, hvilket ikke kun beskytter virksomhedens omdømme, men også bidrager til at opretholde et fair og ærligt forretningsklima.
Et whistleblowersystem kan bestå af en intern whistleblowerenhed og indberetningskanal eller et whistleblowersystem stillet til rådighed og administreret af en ekstern tredjepart.
Hvorfor er et whistleblowersystem attraktivt?
Et whistleblowersystem er attraktivt for enhver virksomhed, da det signalerer en stærk forpligtelse til ansvarlighed og gennemsigtighed. Både medarbejdere, investorer, samarbejdspartnere og kunder sætter pris på virksomheder, der tager etisk ledelse alvorligt, hvilket kan styrke jeres omdømme og tillid i markedet og som arbejdsplads.
Implementeringen af et whistleblowersystem bringer ledelsen tættere på den daglige drift, hvilket muliggør en proaktiv fremgangsmåde i stedet for en reaktiv.
Hvis I ønsker at fremme en kultur præget af åbenhed og integritet, er implementeringen af et whistleblowersystem et skridt i den rigtige retning.
Hvornår er en whistleblowerordning et lovkrav?
Med implementeringen af EU's whistleblowerdirektiv er det obligatorisk for virksomheder og offentlige myndigheder med over 50 ansatte at have en whistleblowerordning.
Et whistleblowerordninglovkrav har til formål at beskytte whistleblowere mod repressalier og fremme en kultur præget af gennemsigtighed og ansvarlighed i både den private og offentlige sektor. Du kan læse mere om nogle af de specifikke lovkrav længere nede på denne side.
En tilpasset whistleblowerordning fra LES
Hvorfor vælge en ekstern whistleblowerordning?
Det er nemt at oprette en tjeneste til at modtage anmeldelser, men hvad gør virksomheden derefter? Hvad falder inden for eller uden for ordningen? Hvilke krav gælder for håndtering og sagsbehandling?
Ved at vælge en whistleblowerordning fra en ekstern tredjepart sikrer jeres virksomhed, at anmeldelser behandles objektivt, fortroligt og professionelt. En ekstern partner sikrer neutral behandling, som øger tilliden blandt medarbejdere, der ofte føler sig mere trygge ved at indberette bekymringer gennem en uvildig kanal. Samtidig sikrer en ekstern løsning overholdelse af lovgivningen, frigør interne ressourcer og styrker jeres virksomheds kultur af åbenhed og ansvarlighed.
Hvorfor vælge en whistleblowerordning fra LES?
Vi har udviklet et digitalt whistleblowersystem, der håndterer hele processen fra start til slut. Systemet tilpasses automatisk jeres virksomheds farver og logo og integreres nemt på jeres hjemmeside eller intranet via et simpelt link.
Hos Lund Elmer Sandager trækker vi på mange års erfaring inden for juridisk compliance og har skabt en af markedets mest effektive og konkurrencedygtige løsninger til whistleblowerhåndtering. Som erfarne advokater har vi den nødvendige ekspertise til at behandle anmeldelser professionelt og i overensstemmelse med alle regler, hvilket skaber tillid til ordningen – både for whistleblowere og jeres virksomhed.
Pris
Systemet koster 12.600 kr. ekskl. moms pr. år og inkluderer alle screeninger af anmeldelser.
Der er ingen skjulte omkostninger eller ekstra gebyrer i selve ordningen og håndteringen af denne. Det er dog muligt at købe tilkøbsydelser, f.eks. ekstra oplæring eller tilknytning af flere kontaktpersoner. Læs mere om dette nedenfor.
Har du brug for rådgivning?
Kontakt Mette Westergaard for mere information, en demo eller bestil jeres løsning nederst på denne side.
Book en demo
Det er muligt at få rådgivning og booke en demo af whistleblowerordningen ved at kontakte mwe@les.dk