Ny lov giver mulighed for konfiskering af leasede køretøjer

Folketinget vedtog den 23. marts 2021 en ny lov, som gør det muligt for politiet at foretage konfiskation af biler mv., hvis førere af køretøjet har kørt vanvidskørsel, uanset hvem der formelt måtte være ejer af bilen.
News

Hvem er omfattet af de nye regler?

Loven, der træder i kraft den 31. marts 2021, finder anvendelse på leasingaftaler, som er indgået efter den 16. december 2020, og medfører blandt andet, at der som hovedregel skal ske konfiskation af et køretøj, hvis føreren af køretøjet har gjort sig skyldig i et af følgende forhold:

  • Spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørslen på over 2,00 promille,
  • Føreren har forsætligt voldt skade på andres person eller ting,
  • Føreren har forsætligt fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført motordrevet køretøj på særligt hensynsløs måde
  • Føreren har kørt med en hastighed på 200 km i timen eller derover
  • Kørsel med en hastighed på mere end 100 km i timen, hvor kørslen samtidig overskrider de tilladte hastigheder mere end 100 pct

Lovændringen gælder ikke kun konfiskation i forhold til leasingselskaber, men også, hvis køretøjet er ejet i sameje, ejet af en ægtefælle eller samlever eller hvis det er lånt, lejet eller leaset m.v., og føreren har gjort sig skyldig i et af ovenstående forhold.

Konsekvenser af de nye regler for bilejere 

Konsekvenserne af loven kan derfor være vidtrækkende, og indebærer et uhørt indgreb i ejendomsrettens ukrænkelighed, hvilket har været påpeget overfor lovgiver, men uden nogen effekt.

Realiteten er derfor, at ejere af biler nu skal tage højde for denne mulighed for at miste ejendomsretten.

Der er i loven indsat en mulighed for at undgå konfiskation, hvis konfiskation må anses for uforholdsmæssigt indgribende. Anvendelsesområdet er dog tiltænkt at være meget snævert.

I denne vurdering skal der anlægges en helhedsvurdering af sagens samlede omstændigheder og henses til ejerens mulighed for at kunne vide, at køretøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de nævnte overtrædelser, og om denne har taget alle rimelige skridt for at sikre sin økonomiske stilling i anledning af overdragelsen af køretøjet til en anden person. I forhold til sidstnævnte er vurderingen, hvorvidt det må anses for helt upåregneligt for ejeren, at køretøjet ville blive anvendt på denne måde.

I vurderingen af om der skal ske konfiskation, vil der derudover kunne lægges vægt på, om ejeren har undersøgt forhold, der kan indikere, at køretøjet er tiltænkt en tredjemand. Derudover kan der indhentes straffeattester eller tro og love-erklæringer.

Kravet om ejerens økonomiske stilling i anledning af overdragelsen af køretøjet indebærer, at udgangspunktet om konfiskation bl.a. vil skulle fraviges, hvis det kan godtgøres, at adgangen til at gøre et erstatningskrav gældende over for føreren ikke er tilstrækkelig til at forhindre, at konfiskationen er uforholdsmæssig indgribende. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis det godtgøres, at særlige omstændigheder konkret gør et erstatningskrav illusorisk, f.eks. leasingtagers død eller konkurs.

Dette skal dog tillige læses i forbindelse med et kommende krav om kreditværdighedsvurderinger af leasingtager ved finansiel leasing, som er indført i kreditaftalelovens § 52 a. Kreditvurderingen indebærer dog, at der alene sker en vurdering i forhold til løbende ydelser og ikke i forhold til en eventuel restværdi.

Lund Elmer Sandagers kommentar

Efter vores opfattelse pålægger loven leasingselskaber, og andre der udlåner eller udlejer køretøjer, en række nye og omfattende forpligtelser i forbindelse med indgåelse af aftale om midlertidig brug af køretøjet, hvis ejeren af køretøjet vil stille sig bedst muligt i forhold til at undgå konfiskation. Aftalegrundlaget bør i denne sammenhæng tilpasses, så aftaleforholdet afspejler de risici, som leasingselskaber m.fl. bliver udsat for som følge af den nye lovændring.

Derudover medfører den nye lovændring et yderligere behov for, at leasingselskaber mv. sikrer sig økonomisk i tilfælde af konfiskation, herunder i forhold til at kunne få dækket et tab fra leasingtager/føreren, eller fra panthaverinteresseforsikring eller via panthaverdeklaration.

Der er mulighed for at indbringe konfiskationsspørgsmålet for domstolen, hvor vi står klar til at assistere, da der er en række argumenter og overvejelser om lovens overensstemmelse med EU-retten og grundlæggende rækkevidde i forhold til ejendomsrettens ukrænkelighed.

Hvis du har spørgsmål til lovændringen eller spørgsmål til, hvordan din virksomhed skal leve op til de nye regler, er du velkommen til at kontakte vores eksperter i leasing; partner Kristian Ambjørn Buus-Nielsen eller partner Morten Schwartz Nielsen.