Forbrugerombudsmanden pålægger el-selskab bøde for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne

Elselskabet Grøn Elforsyning skal betale en bøde på 700.000 kr., efter at have ringet til flere forbrugere uden samtykke og vildledt en række af forbrugerne under de pågældende samtaler. Bøden blev udstedt, efter at Forbrugerombudsmanden politianmeldte elselskabet.
News
IT og Teknologi

Grøn Elforsyning har accepteret at betale bøden, efter at have overtrådt både markedsføringslovgivningen og forbrugeraftaleloven.  

Forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven 

Forbrugerombudsmanden anmeldte virksomheden for at have kontaktet 27 forbrugere uden gyldigt samtykke i løbet af en periode på næsten to år. Derudover blev 17 forbrugere vildledt med urigtige eller mangelfulde oplysninger, herunder løfter om besparelser uden kendskab til forbrugernes eksisterende el-aftaler. I flere tilfælde anvendte sælgerne ukorrekte firmanavne som "Grøn Energi", hvilket kunne skabe uklarhed om, hvilken virksomhed forbrugeren reelt havde kontakt med.  

Forbrugeraftaleloven 
Erhvervsdrivende må ikke ringe til forbrugere med henblik på salg, medmindre forbrugeren selv har anmodet herom (§ 4, stk. 1). Er en aftale indgået på baggrund af en uanmodet henvendelse, er aftalen ugyldig (§ 5). 

Markedsføringsloven 
Virksomheder må ikke vildlede forbrugere med urigtige oplysninger eller ved at udelade væsentlige informationer (§§ 5-6). Dette gælder både i den mundtlige og skriftlige kommunikation, og også selvom oplysningerne teknisk set måtte være korrekte. 

Forbrugerombudsmanden 

Forbrugerombudsmanden har i flere år haft et særligt fokus på ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring. I den konkrete sag stammede en række klager fra konkurrenter til Grøn Elforsyning, som viderebragte oplysninger fra deres egne kunder om deres oplevelser med selskabet.  

Din virksomheds ansvar ved telefonsalg og kundehenvendelser 

Som erhvervsdrivende har din virksomhed et ansvar for at sikre, at alle former for kundekontakt, herunder telefonsalg, overholder forbrugeraftaleloven og markedsføringslovens krav. Uanmodede opkald og vildledende informationer kan medføre politianmeldelse, bøder og negativ omtale, der kan skade din virksomheds troværdighed og omdømme, som var tilfældet i denne sag. 

Har du brug for rådgivning? 

Sagen illustrerer vigtigheden af, at alle led i salgsprocessen, fra første kontakt til endelig aftale, sker på lovlig og gennemsigtig vis. Selv tilsyneladende mindre afvigelser kan udgøre brud på reglerne om samtykke og vildledning. 

Har du spørgsmål til ovenstående, eller har din virksomhed brug for rådgivning, er du velkommen til at kontakte partner, advokat Torsten Hylleberg, som rådgiver om alle relevante forhold inden for markedsføringsretten og har bred erfaring med compliance-tjek af forskellige markedsføringsaktiviteter.