Nye generationer stiller andre krav til fremtidens bestyrelse

Skal fremtidens bestyrelse have mindst ét mandligt medlem med neglelak for at være tilstrækkeligt divers til at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere og samarbejdspartnere? Nok ikke. Men det er tydeligt, at kravene til ledelse og bestyrelse er under forandring. Bestyrelser skal i stigende grad forholde sig til andre krav og forventninger end de traditionelle, der har domineret i årtier.
Nyhed
Corporate Commercial

Fra fokus på ejere til fokus på alle interessenter

Historisk har bestyrelser først og fremmest haft til opgave at varetage ejernes interesser – på kort sigt via afkast og på langt sigt via værdiforøgelse. 

Det er stadig afgørende, men der er en tendens mod mere langsigtet værdiskabelse i bredere forstand. Lidt poppet har man talt om en bevægelse væk fra en ”shareholder model” til en ”stakeholder model”. Det betyder, at bestyrelsen nu også skal sikre værdi for medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere og samfundet generelt.

Bestyrelsens rolle i en ny virkelighed

Så hvad er forventningerne til en moderne ledelse, og hvad bør man som bestyrelsesmedlem have fokus på i fremtiden? 

Bestyrelsen har og skal fortsat have en kontrolfunktion. Men de muligheder, som den teknologiske udvikling giver, de gør, at bestyrelser generelt bør forholde sig til, hvordan teknologi kan bruges til at identificere og mitigere risici samt effektivisere ledelsesprocesser. Samtidig skal bestyrelsen være rustet til at rådgive om teknologiens potentiale på et strategisk niveau.

Generation Z og X flytter magtbalancen

Der, hvor jeg tror, bestyrelser skal sætte hårdest ind og kan skabe mest værdi, er ved at sikre, at selskabets daglige ledelse forholder sig til og forstår, hvilke krav der bliver stillet fra de yngre generationer og vores omkringliggende samfund. 

Generation Z adskiller sig fra tidligere generationer – og selvom det kan virke udfordrende, er de kommet for at blive. De er ikke kun medarbejdere, men også kunder, samarbejdspartnere og fremtidens ledere.

Medarbejdere som konkurrenceparameter

Tiltrækning og fastholdelse af talent er afgørende for succes. Løn spiller en rolle, men det er langt fra den eneste faktor. Vi oplever selv, at unge medarbejdere lægger stor vægt på, om arbejdet er meningsfuldt, udviklende og værdiskabende – og om virksomhedens værdier matcher deres egne. 

Bestyrelsen har et ansvar for at sikre, at den daglige ledelse har fokus på at skabe en attraktiv arbejdsplads. For hvis et selskab ikke formår at vise og praktisere værdiskabelse for medarbejderne, kunderne eller samarbejdspartnere, kan selskabet på den lange bane, hverken fastholde eller tiltrække de bedste medarbejdere, kunder eller samarbejdspartnere. Og det er til skade for ejerne.

Ledelsen i selskabet bør derfor afsætte de nødvendige ressourcer til løbende at være ajour med, hvilke forventninger der er fra de generationer, vi ønsker at tiltrække, og hvordan selskabet kan gøre sig relevant.

Det er vigtigt at huske, at dagens unge er fremtidens ledere, og at virksomheder, som ikke formår at tilpasse sig denne virkelighed, risikerer at tabe konkurrencen.

CSR, ESG og samfundsansvar

De yngre generationer forholder sig kritisk til virksomheders samfundsansvar. CSR og ESG er derfor ikke længere blot "nice to have", men reelle konkurrenceparametre. Bestyrelsen skal løbende vurdere, om selskabets ledelse arbejder aktivt med bæredygtighed, diversitet og etiske retningslinjer – både for at styrke beslutningsgrundlaget og for at afspejle samfundets forventninger.

I forbindelse med bestyrelsens årlige evaluering bør bestyrelsen derfor ikke kun se på, om den har den rigtige sammensætning i forhold til aktionærkollektivet og virksomhedens forretningsmodel. Den bør også vurdere, om ledelsen har den rigtige sammensætning i forhold til de værdier, som selskabet ønsker at repræsentere. Det handler ikke om at "go woke" og have minimum et mandligt bestyrelsesmedlem med neglelak, men om at sikre diversitet og mangfoldighed, som skaber bedre beslutninger og et stærkere brand.

Nye kompetencer og friske perspektiver

I forbindelse med den løbende evaluering af bestyrelsens kompetencer bør bestyrelsen derfor også turde forholde sig kritisk til, om sammensætningen i bestyrelseslokalet er korrekt, og om det vil tilføre værdi at have et bestyrelsesmedlem, der repræsenterer en anden generation eller andre perspektiver, som dermed kan bidrage til en bredere forståelse for, hvad omverden efterspørger.

Det er vigtigt at huske, at dagens unge er fremtidens ledere, og at virksomheder, som ikke formår at tilpasse sig denne virkelighed, risikerer at tabe konkurrencen.

Unge medarbejdere lægger stor vægt på, om arbejdet er meningsfuldt, udviklende og værdiskabende – og om virksomhedens værdier matcher deres egne.