COVID-19: Det skal arbejdsgivere være opmærksomme på i forhold til udenlandske medarbejdere og forretningsrejser

Som følge af den gradvise genåbning af Danmark efter udbruddet af COVID-19 er der en række forhold, som arbejdsgivere skal være opmærksomme på, som blandt andet forhold vedrørende udenlandske medarbejdere. Der er også åbnet op for, at virksomheder igen kan sende medarbejdere på forretningsrejser, der nu bør leve op til særlige retningslinjer.
Nyhed
Ansættelsesret

Ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse under COVID-19

Som altid gælder det, at udenlandske medarbejdere, der er tredjelandsborger, kun må udføre arbejde i Danmark, hvis de har en arbejds- og opholdstilladelse. Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har løbende under coronakrisen behandlet ansøgninger om arbejds- og opholdstilladelse, men idet ansøgere skal have optaget biometri i forbindelse med ansøgningen, har det ikke været muligt at få færdigbehandlet sagerne om arbejds- og opholdstilladelse.

Det ændrer sig nu, da SIRI har åbnet op for personlig betjening og optagelse af biometri i Aalborg, Aarhus, Aabenraa, Odense og København. SIRI har som følge af situationen forlænget fristen for optagelse af biometri til den 1. juli 2020 for de ansøgninger, der er er indgivet fra den 15. februar 2020.

Krav til udenlandske medarbejderes mindsteløn

Mange virksomheder har i forbindelse med COVID-19 være nødt til enten at indgå frivillige aftaler med deres medarbejdere om en midlertidig lønnedgang eller at hjemsende medarbejderne uden løn.

For udenlandske medarbejdere, der er tredjelandsborgere, kan lønnedgangen eller hjemsendelse uden løn medføre, at medarbejderne ikke opfylder kravet om, at de skal have tilbudt en ansættelse til en løn på mindst 436.000 kr. om året for at opnå en arbejds- og opholdstilladelse. I forbindelse med COVID-19 har SIRI udtalt, at hjemsendelse af medarbejdere uden løn eller aftaler om lønnedsættelse eller arbejdsfordeling ikke hører under de sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. Dette gør sig gældende, medmindre ansættelsen er omfattet af en overenskomst, hvor der foreligger regler om hjemsendelse af medarbejdere uden løn samt aftaler om arbejdsfordeling. Arbejdsgivere og udenlandske medarbejdere skal derfor være opmærksomme på, at SIRI kan inddrage arbejds- og opholdstilladelser, hvis beløbskravet ikke er opfyldt.

Har medarbejderen været hjemsendt under lønkompensationsordningen, vil der ikke være konsekvenser for den udenlandske medarbejders arbejds- og opholdstilladelse.

Opsigelse af udenlandsk medarbejder

Ved opsigelse af en udenlandsk medarbejder, der er tredjelandsborger, bortfalder medarbejderens grundlag for arbejds- og opholdstilladelse. Det påhviler derfor både arbejdsgiveren og medarbejderen at informere SIRI om opsigelsen.

Hvis en udenlandsk medarbejder opsiges, har personen mulighed for at anmode om en jobsøgningsperiode senest to dage efter ophøret af ansættelsesforholdet, hvorved den opsagte medarbejder tildeles en periode til at søge efter et nyt arbejde. 

Forretningsrejser

I forbindelse med genåbningen af det danske samfund har regeringen besluttet, at danske virksomheder igen kan sende deres medarbejdere på forretningsrejser, samtidigt med at virksomheder ligeledes kan modtage gæster fra udlandet. Du skal som virksomhed være opmærksom på de nye retningslinjer og rejseråd, der gælder for forretningsrejser.

Se Udenrigsministeriets rejseråd her: Rejseråd for erhvervsrejser

Risikovurdering i forbindelse med forretningsrejser

De nye retningslinjer pålægger blandt andet arbejdsgivere et særligt ansvar for at forhindre smitte med COVID-19 i forbindelse med forretningsrejser. Arbejdsgiverne skal derfor ud fra et forsigtighedsprincip foretage en konkret risikovurdering af forretningsrejsen sammen med medarbejderen. Herudover skal arbejdsgiveren sørge for, at medarbejderen er informeret om Udenrigsministeriets rejseråd inden afrejse. Arbejdsgivere skal ligeledes forud for rejsen have undersøgt indrejserestriktioner i det land, hvor medarbejderen skal på forretningsrejse, som fx kan være, at nogle lande kræver et certifikat eller dokumentation for en negativ coronatest ved indrejse.

Test for COVID-19 efter forretningsrejser

Du kan som arbejdsgiver opfordre medarbejdere, der skal på forretningsrejser, til at blive testet for COVID-19 ved hjemkomst. Hvis medarbejderens resultatet er negativt, behøver medarbejderen ikke at være i selvisolering i 14 dage, som medarbejderen har været i et område, hvor Sundhedsstyrelsen opfodrer til 14 dages selvisolering efter hjemkomst.

Coronatests kan bestilles via dette link: Coronaprøver

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger her: Rejsevejledninger

Indrejsende gæster til Danmark

Arbejdsgivere bør være opmærksomme på at indrejse til Danmark i forbindelse med en forretningsrejse skal udgøre et anerkendelsesværdigt formål, som fx deltagelse i et fysisk møde eller lignende. Indrejsende gæster skal derfor kunne fremvise dokumentation for, at forretningsrejsen indebærer et møde eller lignende, og at det ikke har været muligt at udskyde eller afholde mødet digitalt. Samtidigt skal dokumentationen også indeholde kontaktinformationer på den indrejsendes kontaktperson i Danmark, som skal kunne bekræfte formålet med forretningsrejsen.

Hvis du har behov for rådgivning i forbindelse om forretningsrejser og COVID-19, eller du har spørgsmål til andre ansættelsesretlige forhold, så kontakt en af vores eksperter på området; partner, advokat Michael Møller Nielsen, advokat Julie Flindt Rasmussen, advokatfuldmægtig Marta Valgreen Knudsen eller advokatfuldmægtig Nikolaj Sommers Gjettermann.