Nye regler om hjemmearbejde vedtaget
Reglerne hidtil
I de nuværende regler gælder en række krav til indretning af de såkaldte ”skærmarbejdspladser”.
Arbejdsgiveren skal sørge for at arbejde med skærmenheder som stationære computere, bærbare computere, touchskærme, tablets og mobiltelefoner bliver planlagt, tilrettelagt samt udført, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt og tilpasset den ansatte og det arbejde, denne udfører. Er der tale om skærmarbejde, har arbejdsgiver pligt til at overholde lovgivningens krav til inventar, belysning, ventilation mv.
Reglerne for skærmarbejdspladser gælder i dag også, når:
- arbejdet i hjemmet foregår i hele arbejdstiden, eller
- arbejdet i hjemmet foregår regelmæssigt, og
- arbejdstiden i den ansattes hjem mindst svarer til én dag pr. uge i gennemsnit.
De nye regler
De nye regler betyder, at reglerne for skærmarbejde først træder i kraft efter mere end to hele dages samlet skærmarbejde inden for en normal arbejdsuge.
Det betyder, at de ansatte, i tilfælde, hvor der ikke bliver udført mere end samlet to dages skærmarbejde, kan bruge eget skrivebord, stol og computer ved hjemmearbejde, så længe der er tale om justerbar stol, og at skærm og tastatur er adskilt. Er dette ikke tilfældet, er det fortsat arbejdsgiverens ansvar at stille det nødvendige inventar til rådighed for de ansatte.
De nye regler forventes at træde i kraft i april måned.
Læs Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse om de nye regler her.
Hvis du har spørgsmål til de nye regler og hvad de vil betyde for din virksomhed, herunder rådgivning om etablering af politikker for virtuelle arbejdspladser (permanent hjemmearbejde), hybride arbejdspladser (blandet hjemme og kontorarbejde) og permanent kontorarbejde eller arbejde hos kunder og alt det midt imellem, er du velkommen til at kontakte vores ansættelsesretlige specialister partner, advokat Michael Møller Nielsen; advokat Julie Flindt Rasmussen; advokat David Bar-Shalom eller advokatfuldmægtig Mina Faiz.