Lovforslag om skærpede regler om arbejds- og opholdstilladelse er nu vedtaget

Folketinget vedtog den 21. december 2020 et lovforslag fremsat af udlændinge- og integrationsministeren om ændring af udlændingeloven. Lovforslaget indeholder en styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft og skærpelse af kravene til arbejds- og opholdstilladelser efter erhvervsordningerne. Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2021, og har til formål at forhindre omgåelse af reglerne for udenlandsk arbejdskraft og skal bidrage til at bekæmpe social dumping.
Nyhed
Ansættelsesret

Det skal være nemt for de danske virksomheder at rekruttere velkvalificeret udenlandsk arbejdskraft for at klare sig i den internationale konkurrence. Erhvervsordningerne skal derfor være balancerede i forhold til at sikre ordentlige vilkår for udenlandske arbejdstagere i Danmark. De nyligt vedtagne ændringer af udlændingeloven skal således bidrage til, at opnå balancen.

Ændringerne skal bl.a. medvirke til at kontrollere, at der ikke foregår ”fusk og snyd” med de regler, som arbejdsgivere er forpligtede til at overholde, når de har udenlandsk arbejdskraft ansat.

Sædvanlige vilkår og afgrænsning af lønbegreb

For at opnå en dansk opholds- og arbejdstilladelse skal de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår som grundlæggende betingelse være sædvanlige. Det følger af gældende praksis, at både løn udbetalt i Danmark og løn udbetalt i arbejdstagerens hjemland samt aflønning i andre former som fx bolig, transport mv. kan indgå i vurderingen af lønniveauet, når SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration) tager stilling til, om en individuel ansættelse sker på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.

Det vedtagne lovforslag indebærer, at der i SIRI fremadrettet alene skal tage stilling til oplysninger om kontantløn, dvs. at andre aflønningsformer som bolig, fri telefoni, internet og transport ikke længere nødvendigvis vil indgå i vurderingen af, om ansættelsen er på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.

Dette vil således være en skærpelse, i forhold til reglerne i dag for beløbsordningen og fast track-ordningens beløbsopgørelse, da kravet om aflønning i form af kontantløn tidligere kun gjaldt for løndele op til beløbsordningens beløbskrav.

Lønudbetaling skal fremover ske til en dansk bankkonto

Ifølge de tidligere regler gjaldt det for både beløbsordningen og fast track-ordningen, at den årlige mindsteløn skulle udbetales til en dansk bankkonto, hvilket dog ikke gjaldt for de øvrige erhvervsordninger.

Med det vedtagne lovforslag skal udbetaling af løn til en udlænding, der har opnået opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse hos en bestemt arbejdsgiver, ske til en dansk bankkonto – uanset hvilken ordning der er tale om. Forslaget vil styrke SIRI’s kontrolmuligheder med, at lønnen bliver udbetalt i Danmark, og med at en udenlandsk arbejdstager faktisk får den løn, som fremgår af ansættelseskontrakten.

Formodningsafslag bliver en realitet

Med den vedtagne lovændring, vil der ikke være mulighed for at få tilladelse med henblik på beskæftigelse, hvis der er en vis formodning om, at de faktiske ansættelsesforhold ikke stemmer overens med det, der fremgår af ansøgningen, eller  ikke vil opfylde betingelserne for opholdstilladelse. Det vil derudover heller ikke være muligt, hvis det afgørende formål med tilbuddet om ansættelse er at skaffe udlændingen et ophold, som ellers ikke ville være muligt.

Krav om særskilt arbejdstilladelse for (nogle) familiemedlemmer

Som reglerne har været tidligere, så har udlændinge med opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse haft ret til at få medfølgende familie med til Danmark. Medfølgende familiemedlemmer var fritaget for krav om arbejdstilladelse. Det betyder, at medfølgende familiemedlemmer kunne arbejde i Danmark uden at søge arbejdstilladelse, når de får opholdstilladelse.

Denne ordning bliver som udgangspunkt bevaret, dog med undtagelse af medfølgende familiemedlemmer, der ønsker at arbejde for den samme virksomhed, som den udenlandske arbejdstagers opholds- og arbejdstilladelse er knyttet til, eller for en virksomhed med tæt sammenhæng med denne. Disse familiemedlemmer vil fremover skulle søge om en særskilt arbejdstilladelse hos SIRI, hvilket bliver gebyrfrit.

Styrkelse af SIRI’s kontrol med udenlandsk arbejdskraft

SIRI skal fremover have adgang til at foretage uvarslede kontrolbesøg i virksomheder. SIRI får kompetence til mod behørig legitimation og uden retskendelse at få adgang til virksomheders ejendom, hvis virksomheden har en udlænding ansat, for at kontrollere oplysninger om udlændingens løn- og arbejdsforhold, som er nødvendige for at vurdere, om betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen bliver overholdt. Dette er en styrkelse af SIRI’s tidligere kontrolmuligheder.

SIRI havde tidligere ikke selvstændig adgang til at pålægge virksomheder at føre logbog. Efter det vedtagne lovforslag skal SIRI have adgang til at pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig digital registrering af oplysninger (logbog) om udenlandsk arbejdskraft. En logbog skal dokumentere, at arbejdsgiveren overholder reglerne for udenlandsk arbejdskraft. 

SIRI kan fx give pålæg om førelse af logbog i følgende situationer:  

  • hvis arbejdsgiveren ikke kan fremvise en vagtplan, og der ikke tilsyneladende er et fast system for, hvornår de ansatte er på arbejde
  • hvis der er mistanke om uhensigtsmæssig overnatning på arbejdspladsen
  • hvis der er mistanke om uretmæssigt ulønnet overarbejde
  • hvis der er ansat udlændinge med en højere løn, end hvad der normalt er tilfældet for personer i samme type stilling m.v.
  • hvis der er mistanke om, at det faktiske antal arbejdstimer for en ansat udlænding ikke indberettes i eIndkomst eller
  • hvis arbejdsgiveren har flere virksomheder, og der er mistanke om, at en ansat udlænding arbejder i en anden af arbejdsgiverens virksomheder, end den tilladelsen er givet til

Lund Elmer Sandagers kommentarer

Med lovændringen er det vores vurdering, at virksomheder, som beskæftiger udenlandske medarbejdere, i enkelte tilfælde skal ændre både ansættelsesvilkår for sine udenlandske ansatte i forbindelse med aflønning og må forvente at bruge flere ressourcer på at sikre overholdelse af reglerne generelt i forbindelse med beskæftigelse af udenlandske arbejdstagere.

Hvis du har spørgsmål til lovforslaget, herunder behov for rådgivning i en sag eller sparring ved vurdering af din virksomheds compliance på området, så kontakt Lund Elmer Sandagers specialister i ansættelsesret; partner, advokat Michael Møller Nielsen, advokat Julie Flindt Rasmussen eller advokatfuldmægtig Marta Valgren Knudsen.