Forslag om forbedrede muligheder for medarbejderaktier under behandling

Skattemæssigt vil Folketinget gøre det mere attraktivt at tilbyde medarbejderaktier. Et nyt lovforslag skal give mindre og nye selskaber udvidede muligheder for at tilbyde skattebegunstigede medarbejderaktier.
Nyhed
Ansættelsesret

Medarbejderaktier tilbyder virksomheder ofte af en række forskellige årsager. Fælles er det, at aktier som aflønning som regel bliver anvendt for at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere og ensrette deres interesser med ejernes.

Et nyt lovforslag vil gøre det muligt for startups at tilbyde medarbejdere op til 50 % af årslønnen i medarbejderaktier, der er undtaget fra indkomstbeskatning.

Fordelen for medarbejderen er, at værdien af aktierne først bliver beskattet, når aktierne bliver solgt, mens selskabet har fradragsret for udgifter til tildelingen af aktierne som en lønudgift.

Formålet med lovforslaget er blandt andet at styrke iværksætteri og innovation. Udover at medarbejderordningen er forbeholdt aktive driftsselskaber med reel erhvervsmæssig drift, gælder der en række betingelser for, at ordningen kan anvendes. Blandt andre væsentlige vilkår er, at

  • selskabet på aftaletidspunktet ikke må have haft mere end 50 ansatte de seneste to regnskabsår, og at
  • selskabet har været aktivt i mindre end 5 år.

Hvilke overvejelser skal du som kapitalejer gøre dig?

Hos Lund Elmer Sandager anbefaler vi, at du som kapitalejer grundigt overvejer, hvilke fordele og ulemper der er ved brug af ordningen, inden du tilbyder medarbejderaktier til dine ansatte.

Det kan være en fordel at tildele medarbejderaktier, idet medarbejderen får en større tilknytning til virksomheden – både personligt og økonomisk – hvilket kan medføre større loyalitet fra medarbejderen over for selskabet, ligesom det også umiddelbart kan virke tillokkende for selskabet at binde kvalificeret arbejdskraft til selskabet.

Der er dog også ulemper forbundet med aflønning i aktier.

Udover at du som kapitalejer giver afkald på ejerskab, der løbende vil medføre en udvanding af stifternes ejerandel og i yderste konsekvens kan medføre tab af aktiemajoriteten i selskabet, kan en problemstilling være, at potentielle investorer ser udfordringer i at investere i et selskabs idegrundlag, når medarbejderne eller en større eller mindre skare af medarbejdere udgør en del af ejerkredsen.

En ordning med medarbejderaktier skal derfor være analyseret til bunds, det skal være de rette mennesker, der får tilbuddet, og medejerskabet skal være en del af et klart aftalesæt mellem de oprindelige og medarbejderejerne, så der er klarhed over vilkårene ved fratræden før et salg m.v.

Løsningen med medarbejderaktier er således ikke ligetil, dels

  1. skal I som kapitalejere søge juridisk og økonomisk rådgivning inden etableringen af programmet,
  2. gøre jer klart, hvad formålet er med programmet og få det kommunikeret ud til de medarbejdere, som I vil tilbyde deltagelse,
  3. sikre et klart aftalegrundlag mellem ejere og medarbejderejere.

Ud over ovenstående er der en række faktorer, som også spiller ind, fx motivationen hos de medarbejdere, der skal deltage i ordningen, løndannelsen, mulige investorers forudsætninger m.m. Det er langt fra alle medarbejdere, der egner sig til at påtage sig et aktivt medejerskab, hvorfor der også er flere HR relaterede udfordringer forbundet med et iværksætter-medarbejder-program.

Endelig er der hele administrationen af programmet, herunder sikring af registrering af løbende køb og salg af ejerandelene. For at sikre en ordning, der kommer hele vejen rundt, arbejder vi hos Lund Elmer Sandager sammen med Capdesk, som tilbyder private virksomheder en digital platform til administration af medarbejderaktier samt online håndtering af køb og salg af medarbejderaktier (secondaries).

Hvis du har spørgsmål eller ønsker at vide mere om reglerne og mulighederne i det nye lovforslag, er du velkommen til at kontakte associeret partner, advokat Sebastian Rungby eller advokatfuldmægtig Christina Meyer.